söndag 18 januari 2015

Semafo vs Endeavour Mining

Börsvärde:
Semafo: 911 musd
Endeavour: 203 musd

Nettoskuld eller tillgång:
Semafo:  + ca 150 musd (ej uppdaterad info och jag är generös i gissningen)
Endeavour: - 238 musd

Produktion 2014:
Semafo: 235.000 ounce guld (övre nivån i prognos dvs generöst)

Endeavour: 466.000 ounce guld (rapporterat, prognos 2015 är 475 - 500.000 ounce)


Produktionskostnader 2015 AISC min uppskattning:
Semafo: 800 usd/ounce är mitt antagande för 2015. Deras prognos för 2014 är 840 - 890 usd. Samtidigt noterar jag att för 9 månader 2014 angav Semafo Total cash cost + avskrivningar till 970 usd/ounce. Gnagande känsla att jag är mkt snäll mot dom när jag antar 800 usd... så köp inga Semafo aktier på den gissningen..
Endeavour: 930 usd/ounce (lägre nivån i prognosintervall som jag tror är konservativt då jag tror dom varit försiktiga med att ta ut lågt oljepris under hela 2015).

Senaste reserver + M&I resurser:
Semafo: 2.3 + 2.4 milj ounce
Endeavour:   3.56 + 2.7 milj ounce
Notera att Semafo's resurser är beräknade med ett något lägre guldpris dvs det är inte orimligt att kapa 10% av EDVs siffror.

Framtid:
Semafo: Inga klara projekt utöver eget brownfield letande (se reserver/resurser ovan), försöker köpa upp ett kvalitetsprojekt för 135 musd men prisuppgången i guld kom mycket olämpligt. Lyckas man blir jag mer positiv till Semafo.
Endeavour: Houndé projektet strax söder om Semafo för övrigt. Riktigt kvalitetsprojekt som kommer höja statusen för hela bolaget då det är ett okomplicerat projekt med låg cash cost och mycket exploration uppsida. Vad många kanske inte känner till är att detta är ett projekt som inte fick bli för stort... vid viss storlek skulle det trigga rätt för African Barrick Gold att köpa in sig igen. Dvs vad jag fattar så har man slutat borra i tid... Det är viktigt att förstå att Houndé är en av de värdefullaste delarna i EDV tillsammans med nya Agbaou gruvan och därefter Tabakoto/Mali skulle jag säga. En transformering av bolaget pågår alltså där den mindre värdefulla lilla men historiskt oerhört framgångsrika Youga gruvan i BF sakta avvecklas och den mer komplicerade Ghana gruvan får lägre vikt. Dessa två sistnämnda var de två man startade med när Endeavour Financial skulle bli guldproducent och på den tiden då det var jättesvårt att komma över riktiga kvalitetsprojekt. Semafo's problem med förvärvet påminner om att vi snabbt kan vara där igen så glöm inte att studera bolagens pipeline. 200 musd i inköp och 300 musd för att gå i produktion blir snabbt pengar.

Kommentar: 
Många placerare inklusive jag själv har varit beredda att betala rejält för skuldfria bolag med god kassa. Jag argumenterar egentligen inte för att det kommer ändras dramatiskt men jag argumenterar för att det kommer börja ändras samtidigt som Endeavour som bolag i sig snabbt rör sig från att ha varit lite för riskabelt till att börja närma sig sidan av "mer säkra bolag". Att kapa 100-150 musd på skulden under 2015 är t.ex inte alls orealistiskt. När EDV amorterar så kommer Semafo vara fullt upptagna med att borra och försöka köpa bolag.

Vad gäller Semafo så skulle jag säga att största bekymret är bristen på bra uppföljningsprojekt, dvs visionen om att växa. Om jag var dom skulle jag snarast höja budet på på Orbis Gold, för 200 musd kanske dom skulle ha en chans att landa det köpet. Pengar som då måste läggas på nettobörsvärdet när man jämför med Endeavour som har Houndé.

6 kommentarer:

  1. Tack för detta och för dina blogginlägg under helgen, jag sitter och lyssnar igenom bl a Skagens presentationer med stor behållning.

    Hur ser du på den politiska risken för Endeavour? Jag har lärt mig att det kan förekomma mycket stora skillnader inom små geografiska områden (t ex Cajamarca i Peru). Eller frågan kanske ska formuleras som: hur tror du att Marknaden ser på den politiska risken nu och framöver?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du minns kanske hur Avion folket evakuerade Mali när kriget närmade sig. Jag följer det noga och det ser idag mkt stabilt ut med omfattande FN styrkor och det är enorma avstånd mellan områdena där det var oroligt och gruvorna.

      Sen har vi Burkina Faso som hade enormt gott rykte men fick det nedsolkat pga oroligheterna och Semafo tvingades ju under väldigt kort tid stänga gruva. Houndé ligger strax söder om Semafo.

      Vad gäller skatter så var det lite oro i lägret för något år sedan. Men det har lagt sig i takt med fallande PM priser. Sticker guld kraftigt så kommer frågan kanske bli aktuell igen.

      Jag har inte uppfattat att EDV har något problem rent lokalt vid de 5 viktiga platserna. Jag har inte sett något om några protester eller liknande.

      Vad marknaden tycker? Jag har svårt att se varför man skulle sätta högre risk på EDV än Semafo. Om något så borde ju EDV gynnas av riskspridning.

      Radera
  2. JF påstår ju att semafo har en 11mil lång guldlinje att jobba med. Skryt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skoj med alla inläggen/responsen när man kommer hem, har varit och joggat 14 km i Skatås.

      Alltså, när man väljer ett bolag att jämföra med så väljer man bra bolag. Semafo är ett otroligt välskött bolag över tiden och JF's insats med att notera Semafo i Stockholm är något vi alla bör hylla Nisse och gänget för. Jag vill alltså inte klanka på Semafo utan väljer dom som jämförelse för att dom är duktiga och högre värderade...

      Vad gäller vad SMF har så är det utan tvekan så att dom har intressanta områden. Men dessa behöver borras upp, därefter så kan man se dom i 43-101 resurser /reserver. Fram till dess är dom visioner vilket även EDV har. Bl.a har EDV dragit några riktiga rykarborrhål på Agbao och vi hoppas och tror alla att Tabakoto områdena ska innehålla mycket mer guld så att minelife blir längre. Som jag var inne på så lär även Houndé innehålla mkt mer.

      Radera
  3. 1260 USD är nu stöd, men jag vill inte att 1220-1240 bryts, det skulle inte vara bra för den tekniska bilden.

    Jag ser också att SMA400 är 1276 och vi stängde på 1280. SMA400 har tidigare varit mycket viktig för längre trender så kan vi lägga 1280 bakom oss så kan detta vara början på en bull market snarare än en bear market bounce.

    SvaraRadera
  4. Tack för bra jämförelse.

    Det var ganska lustigt att Detour Gold i princip samtidigt som EDV kom en en uppdatering och prognos för 2015. Samma produktionsmål som EDV (475 000-500 000 ounce), men högre AISC 1050-1150 USD/ounce jämfört med EDVs prognos på 930-980 USD/ounce. Visst Detour Gold verkar i en säkrare jurisdiktion, men inte ska väl börsvärdet vara nästan 10 gånger högre än EDVs? I och för sig har Detour mer reserver i backen än EDV, men Detour har också betydligt högre skuldbörda än EDV (och sämre grades).

    SvaraRadera