onsdag 21 januari 2015

Oljans effekt på bolagen i Afrika respektive Mexiko

Jag lyssnade på två VD ar som svarade på frågor om oljebesparingar.

En var open pit i Mexiko och konstaterade att han sparade ingenting för diesel var subventionerat och hela vinsten av fallet gick till staten. Med dessa priser tror jag dock ändå att dom sparar lite....

Den andra VDn var i västafrika och hade inte elnätstillgång. "30-35% av mina kostnader (ej definierat) är olja men det är lite fördröjning pga nationella lager som ska ut till inköpta priser."

Detta bekräftar min tes att det är högst troligt att cash cost i Mali för Endeavour kommer bli dramatiskt lägre än utan drygt halverat oljepris. Siffrorna från bolagets 2015 prognos var bra men jag gissar att bolaget varit konservativt (70 usd??), det återstår dock att se.

Flera bolag beklagar sig över att s.k contractors är långsamma att skicka besparingar vidare till bolagen. Endeavour bryter själv och bör se besparingar mkt tidigare.

Ovanstående gör mig mer negativ till s.k heap leach producenter i Mexiko inklusive bolag som Timmins etc. First Majestic är underjordsbrytning och jag har aldrig räknat med några större besparingar på energin. Såg att även Del Toro var på elnätet nu vilket sänkte deras kostnad i sista rapporten. 

Högst naturligt försöker nu bolagen och guldet rekylera och hämta andan. Har sett flera som hoppats på möjligheter att handla på rekyl så jag gissar det väckt viss glädje.

Uppseendeväckande svaghet i kanadensiska dollarn mot USD. 

5 kommentarer:

  1. hej

    vet du något om kivalliq energy (uran) vet du varför den rasat så mycket senaste tiden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr, har ingen kunskap om det bolaget, kanske någon annan har synpunkter?

      Radera
  2. Kanadensiska centralbanken sänkte räntan från 1% till 0.75%.

    Har tittat lite på guldet och utan att ens försöka påstå att jag bemästrar TA se $1200 och $1400 som stöd och motstånd. Jag är sugen på köpa lite Endeavour och när Eagle Energy ska göra återköp svaga dagar blir jag frestad även där. Jag tror det blir 50/50. Det blir nästan lite hedge över det.

    Lite förvånande fakta:
    En aktiv oljeborrningsrigg sysselsätter 135 personer allt som allt. Direkt, indirekt och lokala näringar. I Kanada är nu bara 44% (viss eftersläpning i statistiken) av tillgängliga riggar i arbete och jag räknar med Q2 kommer bli mycket värre för borrföretagen eftersom de flesta oljeföretagen har gjort tvärnit. I vilket fall är varje 10% upp eller ned 11000 jobb. Källa: http://www.caodc.ca/rig-counts

    SvaraRadera
  3. Känns bra att insiders köper i EDV - CFO köpte i tisdags 123 800 aktier på 0,66 och Investor Relation ansvarige köpte igår ca 7 000 aktier på 0,65 :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha :-) det är ju underbart, stort tack för att du kollade och skrev om det.

      Radera