onsdag 21 januari 2015

Nu kom 2014 + prognos för Semafo

Jag följer inte dom jättenoga men jag kan kommentera antagandena jag gjorde och justera till facit:
AISC för 2015 prognos är klart bättre än väntat av mig: 715 - 750 usd snarare än 800 som jag antog. Läste idag en SeekingAlpha genomgång som hävdar att dom har några år av high grade över reservsnitt som höjer produktionen och sänker AISC.

Produktionen kom in aningen under mitt antagande men förväntas öka till 245 - 275k under 2015.

Mitt antagande om 150 musd i kassan vid årsskiftet var för högt, var bara 128 musd så kassan har inte ökat mycket alls trots bra kvartal. Kanske investeringar i borrningar eller liknande. Kanske kollar vid tillfälle. Har bara skummat pressreleasen och har inte prio på att göra så mkt mer.

Några nyckeltal jag tänker spara och lika gärna kan göra det här:

A number of assumptions were made in preparing the 2015 guidance, including
-- Price of fuel: $1.27 US dollars per litre
-- Exchange rate: $0.86 US dollars to the Canadian dollar
-- Exchange rate: $1.21 US dollars to the Euro
' 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar