torsdag 22 januari 2015

Mycket skit vid första anblick i Alamos rapporten

Korrekt beslut att dumpa på rapporterna om problem i Turkiet m.a.o. Prognosen för Mexiko var nu också klart sämre än väntat och i det landet drar man som sagt inte heller någon nytta av billigare olja.

Idag har jag köpt mer PM aktier i västafrika baserat på vad jag ser som för billiga priser (värdering vs fritt förväntat kassaflöde 2015) när ECB precis drar igång QE av god storlek och för lång tid. Förvånas även över att First Majestic inte ryckt uppåt i takt med silverpris och allmänt positiva kommentarer i mainstream press om silver. Men det kommer väl. Känslan är helt klart att några större aktörer tycker vi ska ha rekyl inom PM sektorn. Vi får se om dom får rätt, jag är inte så säker och även om dom får rätt tycker jag chansen är god att vi snabbt återvinner ev förlorad mark i det sentiment som nu råder efter Schweiz och ECB och för den delen säkerligen Greklands kommande kraftiga vänstersväng.

Såg uppgift om att TA säger 1323 följt av 1348 som motstånd om jag minns rätt. Är ju en djungel med olika bud i den världen... det är ju en input av flera man får väga samman och besluta om man ska tuffa till portföljen eller spela safe. I mitt fall tuffar jag alltså till just nu. Inte minst för att jag just tycker jag har värderingar vs kassaflöde som känns som folket inte riktigt kommit över Ebola skräcken och inte prisat in vad oljan och i viss mån valutan gör på kostnadssidan.

En orsak till att jag är "morsk" är att kinesiska nyåret fortfarande är 3 veckor bort. Jag har ´som jag skrivit tidigare svårt att se någon lyckas med shortattack innan "kinesiska stödet" lättar något.

En annan orsak är de kraftiga insiderköp som ledningen i Endeavour gjorde på 65-66 cent häromdagen. Riktiga köp till marknadskurs. Dvs inte optioner och sådant (som dom iofs får också men uppenbarligen ser dom ljust på framtiden och vill ha mer :-) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar