fredag 23 januari 2015

Länsförsäkringar Bank, en varning för ett oseriöst företag

Låt mig kort berätta en fantastisk historia om Länsförsäkringar och jag tror att ni kommer hålla med mig när jag kallar dom för oseriösa.

I morse öppnade jag ett brev från dom daterat 5 januari och det stod ordagrant:

Vi vill uppmärksamma dig på att ditt konto är övertrasserat med 279,91 kr.

Därför kommer en övertrasseringsavgift på 100,00 SEK dras från ditt konto. Det sker dagen efter det att övertrasseringen uppstått.

Därefter debiteras kontot med 100,00 SEK för varje dag skulden ökar.

Samtal med dom är nu avklarat och inte överraskande hade dom dragit en felaktig avgift och övertrasseringen var således felaktig... Men det är inte saken... saken är att dom drar 100 kr per dag för en övertrassering och uppenbarligen ser sina kunder som fiender. Kort sagt, en stark varning för Länsförsäkringar som dessutom har en usel internetplattform där man inte ens kan föra över pengar mellan sina konton utan att göra en "betalning" till ett bankgiro med OCR.

5 kommentarer:

  1. Länsförsäkringar är vad jag vet ansedd att ha en av dom bästa internetbankerna. Jag bytte själv till dom från Swedbank i somras och dom är överlägsna både i funktionalitet och drift. Att föra över pengar mellan konton funkar som vanligt, vet inte vad du menar?

    SvaraRadera
  2. Då har dom löst det senaste 6 månaderna, redan före det som hände tyckte jag deras plattform var helt kass och jag har såväl Skandiabanken som ICA banken.

    Det gick inte att föra över pengar från mitt konto till mitt Visa kort konto utan att göra en inbetalning samt märka med OCR nr. Helt otroligt.

    Det jag ger bevis för är marknadens klart sämsta bank, inte tvärtom om du inte tror jag ljuger....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bestraffningen för en övertrassering som visade sig vara deras fel och som jag aldrig hade upptäckt om det inte blivit just en övertrassering.... visar att deras system är instabilt och jag fattar inte hur någon kan ha förtroende för en aktör som tar 100,- per dag för en minimal övertrassering även om jag hade övertrasserat. Klar anledning att varna för denna aktör.

      Kan tillägga att dom inte på något sätt erbjöd sig att kompensera för detta helt otroliga, man har inte heller sagt att man tänker sluta med ocker mot kunder som övertrasserar.

      Radera
  3. Hej i natten. Jag undrar hur avanza ska agera nu när dom får en Holländsk konkurrens. En nätmäklare som vi kan utnyttja över hela klotet som dessutom kommer att erbjuda mkt lägre avgifter på affärerna. Ska jag va orolig som Avanzakund?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske som Avanza aktieägare isåfall :-)

      Nä, dom har mycket kvar att bevisa. Jag pratade med dom och dom säger att dom kommer rulla ut ISK och KF men det återstår att se. Jag är mycket förtjust i Avanza's plattform och rekommenderar den baserat på endast det. Jag skulle dock välkomna konkurrens inom området courtage, online access till t.ex London och Australien samt valutakonton. Men erfarenheten av andra plattformar har alltid lärt mig att jag tycker Avanza är bäst.

      Radera