fredag 30 januari 2015

Kvalitetsbolagen leder återhämtningen

säger ju den gamla devisen... finns väl ingen anledning att säga emot det (denna gången...).

Jag gissar att en och annan ny bloggbesökare fått sitt elddop och lärt känna kanadensiska råvaruaktiernas något vildsinta egenskaper på allvar senaste dagarna. Det är nödvändigt att kunna projicera smärtan från gårdagen för sig själv när det gått bra en tid och vice versa. Utöver det handlar det att försöka identifiera om det finns en underliggande trend åt rätt håll och min spekulation är att vi påbörjat en sådan, men.... ingen vet förrän vi har mer facit i hand, och många penningar som i efterhand kommer kallas "de lätta pengarna är redan tjänade" av "förstå sig på'are".

Har man lite större portfölj så finns det möjligheter att jobba mot marknaden och sina egna känslor om girighet och rädsla för att sänka risken men gudarna ska vet att jätte-lätt är det inte.

RED: Seeking alpha kommentar, har ej läst ännu. (Skaffa konto om ni inte har det, kostar inget)

Och där finns även conf call som referat i text:
Ett tips är att kopiera och maila det till sig själv för att spara och ha när bolaget plockat ner det och SA kräver att man är betalande för att komma åt det i efterhand.

4 kommentarer:

  1. Vill bara tacka för bloggen OB!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, snällt & uppskattat. Att ta sig tid att säga snälla saker är en underskattad kvalité som inte alla besitter...

      Radera
  2. Hej

    Vad händer med Madalena . Är det konkurs snart eller vad tror du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Madalena är en oljeproducent av konventionell olja i Kanada och Argentina men den verkligt intressanta biten med dom är de omfattande frackingområdena i Argentina man äger.

      Argentina har låst sitt oljepris över världsmarknadspriset för att stimulera utbyggnaden av shaleolja. Madalena är långt ifrån någon konkurs.

      När det är sagt så är min erfarenhet att råvarumarknader rör sig cykler om flera år snarare än flera månader dvs jag försöker just nu tjäna pengar på låga oljepriser och snarare än att äga bolag som kan tjäna på en vändning för oljan. Det var orsaken till att jag klev av oljebolagen jag ägde inklusive MVN och är orsaken till att jag åtminstone inte för tillfället överväger gå in oavsett kurs. Men återigen, MVN är ett finansiellt rätt stabilt oljebolag vilket är ovanligt i dessa tider. Ska jag uttala mig kritiskt om något annat så är det att jag ser Eagle köpa tillbaka aktier för pengar man lånar. Man lånar också för att betala utdelningen och en insider tecknade just optioner bara för att genast dumpa aktierna. Hade eagle avvecklat utdelningen medans man väntade på vändning så hade jag varit mkt mer positiv till dom än jag är när jag ser det dom håller på med nu.

      Radera