onsdag 14 januari 2015

Kopparprisets fall

Tankvärt att se kopparpriset dippa så snabbt direkt efter vad vi sett hända med oljan.

Det förstärker intrycket att oljeprisfallet inte bara handlar om för mycket utbud utan att världsekonomin och kanske speciellt Kina och utvecklingsländer svackar. Jag gissar det i sin tur får Centralbankerna som ser som sin främsta uppgift att bekämpa deflation att hicka till och att oddsen för lättnader runtom i världen ökar.

För PM bolagen så gör det att jag mer uttalat kommer akta mig för bolag som i praktiken är kombinerade guld och kopparproducenter. Bland de jag nyss ägt men klivit av så kan NewGold nämnas men även bolag som Oceana, Orvana, Dundee m.fl är i denna situation.

That most reliable of economic forward indicators Dr. Copper suffered a nervous breakdown overnight when copper futures dived 6.2 per cent to $5,499 a tonne, and major chart support cracked and triggered a host of stop-loss sales. He is not of the sick-list yet and the next few days could be critical.

Dr. Copper’s health has been fragile since his old friend Professor Oil was in a nasty crash. 

Varför inte köra en synpunkt från en av de verkliga pessimisterna från bloggrullen.

8 kommentarer:

  1. Boliden och Lundin Mining tappade fotfästet idag. Kan komma att bli blodigt på TSX i eftermiddag med. Jag sitter på Oceana som jag ska försöka bli av med idag.

    Det handlar inte mycket om uran på bloggen och jag gissar att ni ligger lågt där. Har ni någon åsikt om Uranerz och Efr? Efr har lagt ett bud på Urz där Urz ägarna kommer äga majoriteten av det nya bolaget. Nyheten togs emot dåligt av marknaden men Urz handlas till en rabatt mot EFR om budet går igenom. Jag är tjock på URZ-aktier och det känns mindre bra just nu eftersom kursen styrs av EFRs (dåliga) kursutveckling. Samtidigt tar det emot att sälja när kursen är "rabatterad".

    Vänliga hälsningar,
    MatsR

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mats,
      Först: Det är bara jag och du behöver inte "Nia" mig ;-)

      Mina tankar om Oceana:
      - Dom är på väg att knyta sig till elnätet vilket är bra men det gör att dom inte är en klockren vinnare vid fallande oljepris.
      - Man är idag en Filippinerna producent och utan att ha kollat har jag alltid kopplat den till USD.
      - Koppar är viktigt för dom
      - Om man äger dom på sikt måste man förstå skatteavtalet som kommer förändra skattebelastningen rätt rejält om kanske 4 år.

      Om uran:
      - Tips, oavsett om du äger dom eller ej, lyssna på alla presentationer som kommer från Cameco. Den senaste jag hörde sa mig att det nog dröjer lite innan det är dags. Jag följer noga men avvaktar.

      Radera
  2. Hej och tack för en bra blogg. Läser varje morgon.

    Vad betyder fallet på kopparn för guldpriset? Kan guld falla med det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Jag tror vi såg guld dras ner av oron kring koppar igår. Jag missade själv att fokusera på det och handlade en del mer som jag nämnde. Så jag var lite nervös över att det skulle smälla ner mot 1200 idag. Ser dock bra ut i skrivande stund.

      I princip handlar det ju om hur man tolkar kopparprisfallet:
      a) Råvaror är i bear market och det ska dra med sig guld med eller...
      b) Råvaror är i bear market det gör att räntorna inte kommer stiga i USA och det kommer mer QE i Kina etc och då är alternativ (real)räntan till guld som inte ger någon fast avkastning lägre=högre teoretiskt guldpris.

      Vilken tolkning som är rätt är omöjlig att säga som ett facit även om dom försöker sig på det på bloomberg....

      Radera
    2. Tack för bra svar!

      Tittar man på koppar vs guld senaste tiden så ser guldet ut att trenda upp. Det följer inte kopparn.
      Både råvaro ras och stark dollar. ..Vad är det som får guld att stiga och hur ska man tolka dagens lyft? Guld ser ut att bryta motstånd och fortsätta upp.
      Det hela börjar nästan se ut som en finanskris!?

      Radera
    3. Ja inte sant? Jag tror som sagt centralbankerna har pannorna i djupa veck. Det ser ut som att minskad mängd QE i världens finansieringsvaluta dollar, inte tas emot så väl av marknaderna. Guld går för tillfället bättre än guldaktierna vilket bryter av emot vad vi sett senaste tiden.

      Radera
  3. Ok. Vad betyder det att aktierna inte hänger med?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Menar bara att många guldaktier är ner idag trots guld som studsat upp 10 usd.

      Radera