fredag 16 januari 2015

Intressant och relevant artikel om... sandpapper

Sandpapper

I övrigt är det värt att nämna att guld precis är över 200 dma. På vägen upp gissar jag som sagt att vi hade en del andra positiva saker som berör det där med brytande av tidigare trend om kontinuerligt lägre high/lägre low.

Jag blir inte förvånad över vare sig små dippar i guld eller för den delen fortsatta ryck upp mot 1280 och 1300. Det förstnämnda för att så funkar det alltid när något bryter uppåt och det sistnämnda för att det finns en hel del shortpositioner som rimligen skaver lite i portföljen just nu. Början av uppgångar drivs ofta till stor del av shortcovering innan TA kickar in och drar med sig både hedgefonder och nyhetsbrev.

I förrgår köpte jag väldigt mycket EDV, igår sålde jag "de dyrast köpta" av dessa för att inte överdriva vikten i portföljen och hålla mitt GAV i schack. EDV är klart tyngsta innehav för mig. Näst tyngsta PM innehav är sen igår First Majestic. Det bolaget är ett utpräglat blue chip och kommer dra till sig mycket kapital om PM får fortsatt luft under vingarna. Att aktien var svag igår var säkert pga mäklargenomgångar efter rapporten. Bl.a Raymond James har under senhösten gjort rejäla felbedömningar och jag gissar dom fortfarande inte inser att trenden med sjunkande AISC för FR kommer fortsätta pga peson, rationaliseringar och i viss mån energi.

Jag sålde alla mina FR på senaste rusningen och är rätt glad att jag nu kunnat köpa tillbaka rubbet och lite till på dryga 15% rekyl. Liknar lite den chansen jag fick i Alamos pga mäklarrapport. Blåste över på 2 dagar och aktien var rejält upp igår då jag sålde "min dyrast återinköpta" med vinst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar