söndag 4 januari 2015

I mitt huvud inför närtid 2015

- Guld utvecklades ca 10% bättre än Schweizerfranc under 2014, detsamma mot Euro'n pga bandet mellan de två valutorna.
- Silver var aningen svagare än SEK under 2014 mot usd, dvs den svensk som satte sina pengar i silver hade ungefär kvar dom under detta tuffa silverår.
Major_currencies_vs_gold_2014
- 25 januari går Grekland till val. Jag tror inte någon vet vad som kommer hända men jag börjar fundera över om detta inte är en potentiell tågkrasch av rang.
- ECB Draghi kämpar vilt med motvilliga tyskar för att få genom QE.
- Tyskland flaggar för att nu är Eurozonen redo att dumpa Grekland (Grexit) om dom väljer fel den 25e januari. Tvivel råder om dom verkligen menar allvar, men mycket tyder för mig på att dom kommer släpas i smutsen av ev ny grekisk regering vilket gör att prestige kommer in.
- Kan GREXIT efter val kombineras med tyskt godkännande av BNP-proportionellt QE där varje lands centralbank formellt äger de egna obligationerna?

En slutsats/fundering vad gäller placeringar:
- Guld är på 1200 usd, vad är oddsen att guld går under 1000 usd och vad är oddsen att guld återigen blir populärt och börjar stiga mot och över 1500 usd?
- Det finns olika tänkbara orsaker för guldnedgång. Ekonomisk krasch igen i världen är en, jag är dock inte säker på att guld kraschar denna gången. Det andra scenariot är mer av vad vi sett, dvs stark USA ekonomi och uselt i resten av världen varpå stark USD kraschar guld. Guld är dock redan nedtryckt (se min diskussion om utbud vs efterfrågan med bl.a halvtömda ETF'er) och stark USD betyder svaga andra valutor.
- Vad händer med SEK mot USD om guld "har anledning" att backa till säg 950 usd? Jag gissar 15% back mot USD. Jag minns att under krisen sist gick SEK till 12,- Euro.
- Om guld är -20% och SEK -15% så har jag knappt någon nedsida ens i katastrofscenario.
- Vad händer med SEK om guld rusar? Även här dubbla scenarios beroende på om det gör det pga kris eller att t.ex Kina offentliggör ny uppgift av hur mkt guld centralbanken köpt på sig.

Summerar jag så snurrar det i mitt huvud att bättre former av pappersguld (jag har redan mkt fysiskt guld i bankfack så pass på den diskussionen är ni snälla) såsom handlade Central Fund of Canada (60% guld/ 40% silver). Kort sagt, det känns som ett intressant risk/reward alternativ/komplement till cash/räntebärande/högavkastande aktier. Det känns som att det skulle sänka risken i min portfölj och det skulle kunna göra det mentalt lättare att sälja PM aktier på styrka under våren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar