torsdag 15 januari 2015

Guld bryter över viktig TA nivå?

Jag har inte tid att kolla det för tillfället men jag har bestämt för mig att vi nu i skrivande stund är över en mycket viktig nivå som varit orsak till att visst TA folk avvisat rallyt vi sett i PM aktierna. Kort sagt det är nu jag hoppas vi ska börja få in nya (TA) köpare i både metallen och aktierna.

Personligen har jag mer gått på fundamenta i bolagen jag tittat på samt fundamenta för världens två stora guldköpare, Indien och Kina som ni kunnat läsa här. Samtidigt har jag haft och har en magkänsla att även metallen uppfört sig väl och visat styrka när tidigare erfarenheter sagt att den borde brutit ner.

Så här är vi, spännande tid väntar. Jag ökade min PM exponering från kanske 30% av portföljen till 45% igår i takt med att allt attraktivare priser dök upp samtidigt som jag hade hög portföljlikviditet. Största innehav är Endeavour Mining helt enkelt för att jag inte tror marknaden hängt med alls vad olja och valuta kommer göra för dom.

Ni som är duktiga på TA eller hittar kommentarer får mer än gärna posta kommentarer här åt mig och andra på nuläget. Så småningom dyker det säkert också upp kommentarer i vänstra bloggrullen.

5 kommentarer:

  1. Hej!

    Har du lust att visa portföljen här? Endeavour är ett intressant bolag och också ett av mina största innehav.

    Mvh,
    Frihetsfonden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skriver lite om min portfölj det får räcka nuförtiden egentligen... Inom PM är dock EDV tyngst och jag äger även bl.a Alamos, First Majestic, Sabina, Crocodile, Silvercorp.

      Andra stora innehav är Dream Global Reit och C rius Energy. I Sverige äger jag ett bolag som heter Vigmed.

      Radera
  2. Hej.

    Jag kikade nyss på några uran juniorer och funderar på om det går att få det så mycket billigare!?

    Vad tror du om att kliva in i uran nu? Eller bör man vänta tills oljan hittat botten? Vad är det som gör att du väljer att vänta?

    SvaraRadera
  3. Låt mig först nedvärdera betydelsen av vad jag tycker. Jag har haft över tre tuffa år med motvind och tänker inte slå mig för bröstet för att jag så här långt ser ut att ha lyckats väl under 1 månad.

    Men när det gäller uran så är det en svår marknad att hitta korrekt information. Som jag ser det finns det en unik tillgänglig källa för småsparare och det är Cameco's hemsida. Mina senaste uppfattning är formad av den presentation dom gjorde hos Scotia i dec och som jag tidigare lagt ut här på hemsidan:

    http://www.cameco.com/invest/events-presentations/scotiabank-annual-mining-conference-2014

    Utöver det är det värt att upprepa att jag trots allt klarat mig någorlunda helskinnad genom de senaste årens råvarumarknader genom att vara alltmer konservativ. Uran erbjuder inte så många av de mer högkvalitativa alternativ (balansräkning, låg produktionskostnad kombinerat med bra kommande projekt etc) som jag valt ut inom PM. Cameco i sig är ett uppenbart alternativ och jag har funderat över dom. Vissa saker tyder dock på att nyemission kan vara på väg och den vill jag klara av först isåfall.

    SvaraRadera
  4. Ja, du prickade in botten rätt bra måste jag säga. Själv vågade jag inte men gick in här om dagen.
    Härligt att se guldet jobba. Tänk om det ligger på 1500 usd till sommaren!

    Tack för svar ang. uran

    SvaraRadera