tisdag 6 januari 2015

First Majestic över 7 cad

Bottnade för mindre än en månad sen i 3.98 cad, mitt innehav är upp ca 50%.

Vad som är fascinerande är att den 16 december var 11.3 miljoner aktier shortade i FR (troligen ytterligare aktier i USA), att jämföra med att det finns 117 miljoner aktier ute. RED: Kontroll visar att jag i mitt system kan se shortning även i USA. AG som FR heter där var shortat med 3.5 milj aktier den 15 december dvs totalt 14.8 milj. Lätt att förstå att dom blir nervösa när guld och silver börjar stiga trots mkt stark dollar...

Jag ska inte uttala mig alltför mkt om hur shortad sektorn som helhet är. Behöver göra ytterligare research för att se hur vanligt det är att bolag är så sjukt shortade som fallet FR.

RED: Silvercorp är totalt shortat 10.3 miljoner aktier av knappt 171 milj utestående. Endeavour är inte speciellt shortad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar