tisdag 20 januari 2015

En liten varning jag vill dela med mig av

Jag läser en del norska näringslivsmedia och jag kom där i kontakt med en varning som berörde en trade som jag hållit på med och som kanske fler gjort eller funderar på.

Trejden är att tankerraterna stigit för att finansiella aktörer nyttjar att oljan är 6-7 usd dyrare om 12 månader än spot nu och därför chartrar tankers för att lagra olja.

Varningen från norsk mäklare är att med det lägre oljepriserna så är driftkostnaderna för tankersjöfarten dramatiskt lägre och när fraktraterna samtidigt stiger så höjer man helt enkelt takten på fartygstransporterna. Siffran jag såg var att detta kunde öka utbudssidan med upp till 30% för tankerkapacitet. Jag är inte expert på detta men efter att ha gjort 10% på en liten sådan trejd efter (annat tips) så kommer jag nog hoppa över att gå in igen.

Och varför inte ett litet citat om världen vi lever i också. Lendo, lendo tra la la
French newspaper Libération told us about Amedy Coulibaly, the terrorist who took hostages at a kosher supermarket and killed four of them.
With no job and no income, how did he finance his life? How did he buy his weapons?
He borrowed €6,000 ($6,964) from a consumer credit company, Cofidis, which offers online loans. His attack was financed on credit!
And not just his. He also helped finance the brothers who attacked Charlie Hebdo. Coulibaly:
‘I helped him (one of the Kouachi brothers) by giving him a few thousand euro so he could finish buying what he needed.’
So, now we see that both sides in the war on terror are financed on credit.
Hämtat från: http://www.dailyreckoning.com.au/ 

11 kommentarer:

  1. Hej.

    Vad tror du ECB kommer göra på torsdag? Om det blir lättnader hur kommer det påverka guldet isf?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din gissning är lika bra som min tror jag. Man får bara välja, vill man ligga lång och inte riskera halka ut i början av uppgång eller vill man trejda och försöka knipa 5-10% bonus.

      Jag kan tillägga att jag även påverkas att jag har noga bevakning på valet i Grekland och där tyder alltmer på seger för Syriza så jag har inte speciellt mycket planer att kliva av aktier för tillfället. Vi har också långt kvar till kinesiska nyåret som ger stöd åt guld samt att vi vad jag förstår knäckt väldigt intressanta guldmotstånd.

      Radera
  2. Hej

    Har du någon förklaring till varför Silvercorp står och stampar när övriga aktier i sektorn rusar? Är det class-actions som spökar? Funderar på att köpa, även om jag är tveksam till Kina och det som hänt och som föregått class-action.

    SvaraRadera
  3. A,
    Jag tror inte det är något substantiellt hot för företaget. Dom har kivats med shortarna länge och jag uppfattar det som en fortsättning på det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men lagom är bäst. Jag köpte igår för 1.81 cad och har sålt lite på 1.88 för att få ner mitt GAV till den nivån jag sålde sist... när jag sålde för att bereda plats för alldeles för många EDV när dom tryckte ner den till 47.5 cent nyss. Inte så dumt att få in Silvercorp till samma pris med lite trixande så här trots uppgångarna i PM.

      Radera
  4. Något annat som man kanske också borde varna lite för rent TA-mässigt är de gap som uppstår i de kraftiga uppgångarna nu. Bla finns det i EDV. I de nästan alla likvida bolag jag följer så täpps dessa förr eller senare i rekyler. Det finns å andra sidan också i flera PM-bolag och index ett gap där hela nedgången började i höstas, vilket hela tiden fått mig ana att tappet skulle hämtas någon gång.
    /S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du sett gap i EDV? Jag är allt annat än expert men jag har ett getöga på det där och jag kan inte på rak arm säga att jag noterat det. Vilket datum såg du det?

      Radera
  5. Jag kollar på "stockcharts" och ser det 15-16jan. Några USA-aktier/index fick det pga helgdagen igår också medan guldet handlades, men jag tycker att även sådana "logiska" gap ofta också täpps. Jag är dock enig om att trenden är upp!
    /S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sitter kvar på jobbet och av någon anledning fungerar inte min statistik tjänst här så jag får kolla när jag kommer hem. Men jag kastar redan nu ut frågan till bättre vetande om gap gäller när en aktie åker upp och ner flera dagar och lämnar ett gap på nivåer som tuggades grundligt dagarna före.

      Rent allmänt tycker jag uppgångarna i bolagen jag följer varit mycket ordnade så här långt just med "gap" i bakhuvudet. Det har varit mkt upp och ner dock.

      Radera
    2. Ska som sagt dock tillägga precis som jag skriver i bloggen att det handlar om att förbereda sig mentalt på rekyler rent generellt och att förstå att det är naturligt och hälsosamt samt att det är en smaksak om man till del eller helt vill ta risken att trejda dessa.

      Radera
    3. 15e jan var högsta 55 cent (stängning 54), 16e jan var lägsta (öppningen) 56 cent.

      Jag är som sagt inte duktig på TA men om det är klassat som ett gap så är det nog väldigt vanligt.

      Radera