tisdag 13 januari 2015

Brent 45 usd guld 1239 usd, dollar rekordstark

Jag kan inte på rak arm se någon större vinnare än Endeavour Mining på detta. Tittar vi på förra året så borde vi snart få en prognos för 2015 från bolaget vilket blir mkt intressant:

January 29, 2014

Endeavour Mining Delivers 324,275 oz in 2013 and Forecasts 400,000 to 440,000 oz in 2014

Det är således mitt klart största innehav PM innehav. Jag är (för?) försiktig så jag har tagit en hel del vinst på andra innehav såsom FR och Alacer och har idag ca 30% vikt mot PM. Jag är också ca 30% likvid.

Kruxet för mig och andra är att NU börjar vi närma oss pris på guld där tekniska köpsignaler ges, men då har redan ett bolag som First Majestic mer än fördubblats genom panikköpande shortare som insett att det börjar osa bränt för dom. Jag kan förstå att det känns tungt att kasta sig in i marknaden när det ser ut så och jag skulle uppmana att fortsatt lägga tyngsta vikten på likvida bolag. Ett bolag som EDV är upp knappt 40% från botten och jag tror uppsidan fortfarande är mycket större än nedsidan. Inte minst då jag tror att den guldprisuppgång vi ser nu minskar risken för 1000 usd guld. Fler kommer våga handla på ev kommande rekyler är min gissning. Sen har oljan som sagt vid allt under säg 70 usd kraftigt förändrat spelreglerna för bolaget.

Har ni förresten märkt hur bra Realtidsuppdateringarna uppe till höger fungerar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar