onsdag 21 januari 2015

Bra intervju med Marin Katusa om Ryssland, olja och mer

3 kommentarer:

  1. Hej

    Jag har en fråga till dig om fysiskt guld. Om man ska köpa guldmynt, vilket mynt är då bäst att köpa? är det någon skillnad. Är alla guldmynt undantagna från moms? är Sydafrikansk krugerrand ett bra mynt att köpa? Jag ser att det har lägre guldhalt 917 AU.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns olika synsätt på det.

      Den främsta är typ: Köp de mynt som är kända över hela världen och då främst American Eagle. Tanken är väl typ den att man har nytta av det om man blir flykting men även att det är lättare att sälja standardmynt rent allmänt.

      Jag själv har köpt på helt annat sätt genom att köpa mynt som jag tror kommer få samlarvärde i framtiden. Jag har bloggat tidigare (senast 26e dec 2014) om att det speciellt är Riksbankens 2001 mynt för Alfred Nobels minne stämplat 2000 kr. Finns i max 5000 st upplaga varav jag väl köpt upp kanske 20 st, minns inte riktigt, var några år sedan. När man köper begagnade mynt så litar jag också mer på att jag inte råkar ut för kopior än vad jag hade gjort med Eagles.

      Det andra jag köpt är guldsmycken via svenska pantbankernas auktioner på Tradera (för garantin/expertisen att det är äkta). Ett bra sätt att köpa guld med lite rabatt när man ändå inte har några som helst planer att sälja det. Att det i flera fall är vackra smycken gör också att mina två döttrar lär uppskatta det så småningom.

      Alla guldmynt ska vara undantagna moms vad jag vet.

      Radera
    2. "När man köper begagnade mynt så litar jag också mer på att jag inte råkar ut för kopior än vad jag hade gjort med Eagles."
      Förtydligande: Menar att just dessa svenska mynt i sina speciella Riksbanks askar till skillnad från Eagle inte har kopierats och sålts falska. Är nog mer kostnadseffektivt att förfalska Eagles.

      Radera