tisdag 20 januari 2015

1298 high hitintills

Egentligen spelar det inte så stor roll hur högt vi springer idag. Vi har genererat köpsignaler för hela sektorn och jag resonerar i princip så att nu handlar det om att förbereda sig på att acceptera att rekyler kommer men mindre intressanta.

Från att rekyler tidigare var dödliga hot så talar allt för att rekylerna nu handlar om att vara del av upptrenden, dvs att sätta högre high och högre low. För mig handlar det om att våga ta det lugnt.

Jag baserar det på tiden 24 oktober 2008 när First Majestic noterade 99 cent och jag trejdade aktien och gjorde fina vinster men sålde löjligt för tidigt... Utan att bolaget splittat eller liknande så noterade aktien 8 april 2011  23 dollar och 54 cent. Jag gjorde typ den resan ändå men inte med FR utan med småbolag såsom Ventana.

Var är vi om 30 månader efter att ha brutit dessa tekniska motstånd? Jag vet inte men jag vet att jag avser vara ytterst försiktig med mina innehav i främst Endeavour och First Majestic. Reservation som det känns nu... Övriga PM bolag kommer jag säkert trejda.

Men som sagt, förbered er på rekyler. Jag kan inte så mkt om TA men jag läser vad andra (bl.a läsare här) skriver och utifrån det gissar jag att 1280 är nästan trolig rekyl samt att 1240 är viktig och jag förbereder mig mentalt på vad som alltid behöver komma.

Appropå småbolag och att bryta ut, så glädjer jag mig åt starka utvecklingen för Sabina gold och silver som är tidiga att haka på uppgången för att vara ett icke producerande bolag. +9% gör dom till bästa bolag i min portfölj strax före EDV idag så här långt. Fast... småbolag kan snabbt visa helt andra procentsiffror ;-) innan dagen är över..

2 kommentarer:

  1. Senaste tidens utveckling är orsaken till varför det är så lätt att förälska sig i PM-sektorn. Man kan göra 50-100% på mycket kort tid utan belåning och utan hävstång i bolag som genererar vinst och inte är några burning matches. Å andra sidan kan man lätt tappa 50-95% om man gifter sig med fel aktier i en bear market.

    OBs timing av EDV var ju fenomenal och bolaget har utklassat det mest de senaste dagarna. Jag skulle säga att det inte finns ett "gap" i chartet för aktien. Jag tog efter rek in Argonaut under 1.50 för ca en månad sen, idag över 3 CAD, osv.

    Rent fundamentalt så finns det en hel del på plats för att vi nu kan vara på väg in i en bull market, men det är lite för tidigt att säga. Men i ett sådant läge så finns det så småningom anledning att köpa på sig nertryckta juniorer utan produktion men med bra fyndigheter. Där kan man göra 100 - >500%.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är lätt att förälska sig och dras med. Det enda vi vet säkert är att vi är en dag närmare nästa rejäla rekyl och dom kommer alltid. Omöjligt att veta hur högt vi går innan den kommer eller om den redan är på väg... man måste förstå att Kanada är supervolatilt och att det både går att tjäna och förlora stora summor. Är man oerfaren och inte kan styra sina känslor så är det stor risk för det sistnämnda. Det handlar om att föreställa sig obehagskänslan när 2-3 dagar tagit en ner 15-20% efter att det visat sig att man köpt på toppen med för mycket pengar. Kort sagt tänk noga.

      Radera