tisdag 6 januari 2015

1212 guld och favorit Endeavour Mining

Jag har mer och mer övertygats om att EDV står allt starkare. Oljan/dieseln + valutan bör kapa kanske 70 - 100 usd på deras cash cost/AISC och det tillsammans med Ebola alltmer under kontroll gör att detta är företaget jag ser mest värde i. Jag tror deras Q4 blir okej men att det vid den rapporten också kommer stå klart att Q1 blir kanon vad gäller fritt kassaflöde och att lånen snabbt amorteras ner vilket ytterligare sänker risken och tar dom mot att bli ett "högkvalitativt bolag" och om dom plötsligt ses som det... ja då är dom attans billiga för det är en stor guldproducent. 450.000 ounce lönsam produktion ska ställas mot börsvärde vid 414 milj aktier på egentligen rätt häpnadsväckande 200 mcad. Ja till det ska läggas netto knappt 250 milj dollar skuld men mot det ska då vägas att bolaget kommer ha begränsade behov av investeringar 2015 och 150 milj dollar EBITDA alltmer trovärdigt när guld här hyggligt starkt och kostnader kommer in mkt lägre än väntat.

AISC under 2015 på under 900 usd/ounce vore kanon och det känns inte helt omöjligt med förväntade förbättringar i Tabakoto kombinerat med olja/valuta.

Sen igår är EDV mitt näst största PM innehav efter Silvercorp. Intressant var att se någon strax före stängning sopa undan rätt många nivåer i ett storköp som tog kursen upp till 47.5 cent innan någon nyttjade det tomrum mellan köp och sälj som uppstod då till att stänga aktien på 45 ned några få tusen aktier sista sekunden. Totalt omsatte aktien 2.5 miljoner aktier i Kanada. 150.000 aktier omsatta i Australien tyder också på att marknaden nu tagit fasta på nivån 47.5 cent men även med det rycket så måste man vara medveten om att detta bolaget har väldigt kraftig hävstång. Det gick fort ner med fallande guldpris och Ebolarisk och det kan gå mkt fort upp. 

Risken är förstås att hävstång verkar åt båda håll, dvs vänder det ner igen så försämras läget igen men stora olje/dieselbesparingar torde vara hyggligt säkra för 2015 då även studs till 70 usd olja innebär stora besparingar. Återkomst av Ebola i "rena" länder är naturligtvis också en risk.



2 kommentarer:

  1. Hej, har du nån koll på Avino, vet att du ägde dem en tid?
    De var väl på g att trippla produktionen tror jag vilket kan vara väldigt positivt i den bästa av världar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ett tag sedan jag kollade Avino. Jag har ju senaste tiden haft investeringsidén att jag skulle välja lite större PM bolag när dom ändå var så nedtryckta.

      Får kolla på dom vi tillfälle framöver.

      Radera