måndag 22 december 2014

Nytt stabilt PM innehav med viss zink vinkling, Silvercorp

Tror inte jag nämnt att jag varit inne i detta bolaget. Blev en rätt kort visit då även det gick bra från inköp 1.37 till försäljning i fredags på 1.55 cad när bolaget meddelade att dom kickade igång ett återköpsprogram vilket är mkt logiskt när man har 40% av börsvärdet i kassan netto och inga bankskulder etc (bara leverantörs etc) och begränsade investeringsbehov.

Jag är därför mkt nöjd med att jag kom in igen idag på snitt dryga 1.39 cad. Tog lite extra denna gången och ska försöka presentera bolaget lite mer inom kort. På rak arm är detta det ofarligaste silverbolag jag känner till pga låga produktionskostnader och stark balansräkning.

Att PM aktier och annat är stökiga just nu det var jag beredd på. Vi har 2-3 handelsdagar kvar av tax loss försäljning som jag tror påverkar jättemycket. Mer av en missräkning var att guld och silver tappade lite tekniska nivåer. Men jag vill ha en väl diversifierad PM portfölj inför nya året och idag snyggade jag till den. Bolagen är:
- First Majestic
- Alacer Gold
- Sabina Gold & Silver
- Silvercorp
- Silvercrest

Bolag jag höll ett öga på men som inte föll tillräckligt för att jag skulle trycka på köpknappen inkluderar:
- Alamos Gold (har tagit bra vinst)
- NewGold (har tagit bra vinst)
- och i viss mån Endeavour gold (trejdat m hygglig vinst) även om det är en riskabel aktie jag bara vill ha i lagom mängd i väl diversifierad PM portfölj. Även OceanaGold skulle kunna vara sådan aktie. Didipio är en stjärntomt men missa inte att läsa det finstilta i produktionsavtalet och skatterna med filipinska regeringen. Sämre villkor träder ikraft efter 5 år. OGC behöver också betala av en hel del skulder med kommande års kassaflöde från Didipio. Vidare vill jag se Filippinerna tillåta Oceana börja prospektera i markerna runt Didipio.

4 kommentarer:

  1. Jag var på presentationen av Lundin Gold. De har fått en ganska bra fyndighet verkar det som, till vrakpris. Det kan nog bli en market-darling som får "Lundin-premie". Det kommer dock bli fler PP´s under byggtiden.
    /S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju en absolut makalös världsfyndighet. Kruxet är ju att landet den ligger i inte har rykte att ge rimliga villkor till investerare. Men vid det här laget har ju Ecuador lärt sig den hårda vägen att 90% av noll är mindre än 50% av 1 miljard.... så vem vet. Lundinarna är ju suveräna så oddsen är ju bättre än med vem som helst annars. Mest av allt tyckte jag det var intressant att dom valde ut just guld för denna stora satsning. Vad jag kan känna är att om man väljer rätt bolag som är riktigt starka så är risken klart rimlig vs andra branscher och uppsidan för PM är ju fenomenal när det väl vänder.

      Radera
  2. Det blev en del frågor om politiska risker, men Lukas Lundin menade att staten verkligen vill satsa på att attrahera gruvnäring, Lundins har haft ganska ingående samtal med dom, och Ecuador sponsrade/var representerade på en mining konferens/mässa i Kanada häromsistens. Colombia lyckades väl med en liknande vändning med deras oljesektor. Enligt en analytiker som var där (visserligen inhyrd av Lundin) så var det mycket positivt prat kring namnet Lundin i branschen, och det är befogat då man gjort en del spektakulärt vältajmade affärer. Kinross har ju tidigare fått köpa guld dyrt (Redback) av Lundin, och nu sälja "billigt" istället i Ecuador. Jag tror att guld fattades i deras palett av olika råvarubolag.
    /S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, dina kommentarer och intryck av detta är mkt uppskattade. Om det är något mer du kommer på efterhand så tveka inte att lägga in det.

      Det är som du antyder, Lundinarna brukar ha koll på vad dom ger sig in på.

      Radera