måndag 22 december 2014

Lägger ut en ytterligare version av tidigare publicerad bild om oljekostnader


Ett par kommentarer:
1. Detta lär vara med avskrivningar. Råvarubolag tenderar fortsätta så länge de är kassapositiva.
2. Mot det står att detta är en industri där man investerar varje dag för att "stå still". Dvs dyra borrningar (investeringar som ska skrivas av) lär upphöra fort.
3. Oljesand är mer typ mining i detta perspektivet. Dvs det är stora redan tagna investeringar snarare än regelbundna borrhål som ska betalas.
4. Dvs det jag förväntar mig falla bort först är US shale snarare än kanadensisk oljesand. Därefter har vi Brasiliens Deep offshore. Det som kan vara prisdrivande är nog som vanligt då just siffror från USA, denna gång tämligen motiverat.
5. Nordsjön med sina höga fasta startkostnader för offshore lär också falla i takt med fältens produktionsfall om dagens priser består.


Lånar också en intressant TA bild härifrån: Källa (finns i bloggrullen) Liten begynnande trend att hålla koll på. Skribenten tar upp det jag själv noterat, att guld må ha sett lite småtråkigt ut men att man gjort det under en tid dollarn varit stark vilket i sig är styrka. För er som missat det vill jag göra er uppmärksamma på hur mexikanska peson försvagats. Den finns för övrigt listad under vänstra bloggrullen sen länge.

Om ni inte noterat det kan jag ju också nämna att realtidspriserna på bloggen uppe till vänster nu fungerar korrekt igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar