lördag 20 december 2014

En billig lång option på guld och silverpriset OCH Zinkpriset i ett...

För en tid sedan så investerade jag och skrev om ett antal kvalitetsproducenter inom guld och silver. Tanken var att det främst var bolag med produktionskostnader som tål ännu lägre priser, har mkt solid balansräkning samt bra pipeline av nya projekt.

Dessa bolag har gått helt okej och är upp 10-20% för mig.

Men jag skrev också om ett annat bolag, nämligen Sabina Gold & Silver. Detta är ett helt annat case, mkt mer riskabelt och utan produktion.

Igår var det s.k häxfredag som idoga läsare känner till som "intressanta och absurda" när ETFer och optionsavslut sammanfaller och tidigare strax efter stängning (22 - 22.40 svensk tid) kvaddar enskilda PM aktier och skapar intressanta möjligheter för den som låter sin order ligga kvar för efterhandel.

Men i denna allt annat än transparenta nordamerikanska version av kapitalism så är det värt att notera att reglerna ändrats något (värt att notera för detta kommer som sagt tillbaka om ca 3 månader). Borta var den stora "kursförändrade" omsättningen i vissa aktier kl 22.10 och därefter istället verkade aktierna kvaddades under rätt hög omsättning intraday varpå det ca 21.50 stabiliserades och omsattes de där enorma mängderna aktier till dessa kurser efter officiell stängning som t.ex skickade Alacer till 31 milj omsatt för dagen och Endeavour till ca 49 milj aktier.

Oväntat för mig var att Sabina skulle dras in i detta med fantastiska 43.5 miljoner aktier omsatt. Jag trejdar aktien och efter svaghet för några dagar sedan tog sig aktien upp och över mitt GAV i torsdags varför jag sålde hälften i slutet. Jag noterade den märkliga handeln (manipulering för att driva upp kursen inför häxdagen? Samma sak sågs i EDV... jänkekapitalism.. där de stora tillåts manipulera kurser hur dom vill utan att undersökas) jag sålde in i, såg ut som frenetisk datorhandel försökte stänga den så högt som möjligt och dom tog då aktier på 37.5 cent av mig.

Jag var ganska nöjd när jag igår kunde köpa tillbaka på 33.5 cent.. Visst den hade omsatts på 30 några dagar tidigare men jag hade inte riktigt reagerat på den möjligheten och det var trots allt över 10% på en dag efter courtage i "vinst" eller mer korrekt nedjustering av GAV mot 35.5 cent. Men det visade sig att jag var alldeles för tidig denna häxdag och aktien noterades under absurt extrem handel 28.5 cent som lägst för att stänga på 32 cent även om aktien minutrarna före touchade 34 cent. Denna gång köpte jag mer aktier runt 30 cent. Känns okej inför att tax loss season snart är avklarad och då bolaget har bra balansräkning & triggers i vår.

Koll idag säger att Van Eck fonder totalt ägde 16% av 194 milj aktier dvs typ 30 milj aktier. Jag vet inte i vilka ETFer detta låg fördelade i, jag misstänker att omsättningen också kan vara försäljning i flera led där banker köper billigt av ETFer och sen säljer dyrare sekunden senare till annan fond eller ETF man kontrollerar vilket skulle kunna förklara de 43.5 milj omsatta.

Va!? Att jag är för konspiratorisk och negativ? Kom ihåg att det inte alls var länge sedan (pre Avanza typ) svenska banker regelmässigt tvingade oss lägga köporder vi inte kunde följa och sen alltid få reda på när brevet kom att vi köpt till dagshögsta. Speciellt USA har kvar sådant i multum, allt är optimerat för de större aktörerna på samma sätt som svenska politiker har andra skatte och avdragsregler än människorna dom bestämmer över vilket senasts sällsynt kunde iaktas när Juholt inte kunde dömas pga dessa speciallagar. Vad vi kan göra är att anpassa oss till elefanternas dans och utnyttja kurser som trycks ner samt kan jag tänka mig undvika äga PM ETFer och liknande över häxdagar. Jag vet inte hur mkt det slår men någon betalar ju kapitalförstöringen och det borde enligt min logik vara de som väljer att investera via ETFer .

Tillbaka till rubriken.
Sabina är idag ett företag värderat till små skärvor av investeringarna som ligger gjorda historiskt i de två stora tillgångarna:
1. Silver royalty möjligheten
2. Guldfyndigheten som levererar full feas i vår.
“Our studies for the Back River FS are very much on track,” said Sabina President and CEO Rob Pease. “While final results and economics for the FS are not expected to be completed until the first half of next year, we are very encouraged by our progress so far and believe with the volume of additional information we now have, that Back River is going to be a compelling project. We also are very fortunate to have what we believe is the best Arctic team in Canada working on the project. Our consultants all have significant Northern experience in design, construction, operations and permitting, which will bring relevant hands-on credibility to the FS.”

Jag nämnder inte de 30 mcad man har i kassan tillsammans med att man är skuldfri för dessa pengar är det som gör att bolaget inte kommer behöva göra PP kommande 12 månader (inte behöver är inte samma sak som att inte göra...).

Nåväl låt oss titta på "balansräkningen" för denna option och varför det är en i mitt tycke attraktivare option än att köpa guld/silver optioner:

Kostnad:
194 milj aktier x 32 cent = 62 mcad

Optionsinnehåll:
- 22.5% av 190 miljoner ounce silver utan inköpskostnad om en världsklass zinkfyndighet som Glencore övertog när dom köpte Xstrata. Jag kan tillägga att jag och många med mig är mkt bullish på zink från nu och kanske 10 år fram. En begynnande bullmarket troligen.

“The world is running down zinc supplies,” the analysts observed. “After four years of surpluses from 2008 to 2011 that reached at 1Mtpa, the world remain well stocked with metal, but deficits are now large (expect +700kt this year) and we cannot see an end to them. We expect prices to tighten further through 2015 towards a peak of $1.36/lb in 2016.”
“Right now, the deficit is in zinc refining. Zinc concentrate currently remains in surplus because insufficient quantities are being covered to metal,” they added. “However, from 2016, we expect Western mine closures to drive a concentrate shortfall. We look to China to solve both the mining and refining shortfalls as it is the only country with the capability, and it has the metal shortfall.”
Credit Suisse forecasts a $1.18 per pound average zinc price for 2015 and $1.36/lb for 2016.

Egentligen är det mer än 22.5% av 190 milj ounce (43 milj ounce) silver då man efter detta är producerat gratis får 12.5% av vad silver som gruvan därefter producerar.

Silver Wheaton har förklarat sig villig att köpa detta av förklarliga skäl och man har företrädesrätt och äger 6% av Sabina. Dvs Sabina's exit behöver inte vara att verkligen få silvret utan mer troligt att man säljer till SLW. Vad kan det vara värt? Jag drar ur huvudet och gissar, känn er välkomna att researcha och förfina vad jag drar till med.

Jag utgår från att SLW normalt låser upp sig för att betala 5 usd för ounce som kommer i framtiden, var typ sista siffran jag såg. Dvs jag startar med 5 usd x 43 milj ounce. Sen brukar SLW kräka upp en större summa för rätten att göra just detta. Vad är den summan? Jag drar till med ytterligare 5x 43 för totalkostnad om 10 usd/ounce eller 430 musd. Jag har sett uppgifter om högre nuvärdesberäknade belopp men dom är säkert gamla och jag ser inget behov av att överdriva. Jag kan tillägga att jag gissar Sabina kan ringa Silver Wheaton på måndag och kvittera ut minst hälften av detta samma dag även i denna svaga marknad. Kanske är det då det som är det verkliga värdet? Ni får fundera själva och läsa på vad som krävs för att Glencore ska ta steg mot produktion. När dom väl gör det så tror jag 430 musd är för konservativt. Jo, notera att 215 musd är ca 250 mcad och 430 ca 500 mcad eller 1.25 resp 2.5 cad per aktie. Hävstång för bolag med börsvärde 62 mcad och 30 mcad i kassan, jajjamen.

- Den andra tillgången är mer komplicerad och jag ska inte idag lägga alltför mkt tid på den mer än ett par konstateranden inför egen research:

1. Ligger högt upp i norra Kanada. Läs här för att få lite känsla.
2. Verkar vara vänligt sinnad omgivning vad gäller tillstånd.

3. Dryga 5 miljoner ounce i M&I och feas i vår. När feas görs brukar sådana gå till P&P om dom är ekonomiska.
"Although the impact of the increased resource on the project will not be fully known until completion of the feasibility study, Sabina said it believes the increase in measured and indicated mineral resources and increase in confidence in the continuity and grade of the deposits offers the potential for a larger mineral reserve on the project and a potentially longer mine life." 
Tidigare siffror i pre feas sa 600 usd i cash cost oktober 2013. Mkt har gått rätt sedan dess, inte minst olja/diesel som är en tung post och att förändringar visar på ökad recovery från 88 till 94%. Nya ounce kommer också adderas.
Life of mine gold recoveries in the pre-feasibility study were estimated to average 88.0 percent, and metallurgical testing since the PFS has resulted in increased recoveries to an estimated 93.9 percent over the life of the mine. This indicates roughly 5 percent more metal over the life of mine relative to the PFS, and more significantly, a potentially bigger impact in the early years from the first two pits at Llama and Umwelt, which had the lowest recoveries in the PFS, according to Sabina. 

4. Smartare lösning för tailings kommer både sänka initialt CAPEX och uppskattas miljömässigt. I korta drag mindre initial tailingsdam, sen övergår man till att fylla det dagbrott som skapas av första produktionen.

5. Jag tror detta projekt kan visa hyggliga IRR efter skatt på säg 20% vid 1250 usd guld och 1.15 cad/usd eller att det förhållandet förändras (t.ex ca 1300 usd guld och 1.1 cad/usd etc).
6. Pre production CAPEX 600 musd borde inte ha ökat. Bolaget siktar utan tvekan på att växla sin silver royalty mot stor del av Capex.

Avslutningsvis:
1. Stiger guld mot 1500 så blir ett sådant här projekt väldigt attraktivt, väldig hävstång.
2. Stiger silver till 25 usd så ökar värdet på royalty Glencore oerhört mkt och det förstärks av att sannolikheten för projektets start ökar.
3. Stiger zink i värde så ökar sannolikheten för Glencoreprojektet och det ger väldig hävstång för Sabina för den där royaltin kan snabbt vara värde 2.5 cad/aktie eller mer att jämföra med börskurs på 32 cent eller lägre om någon vill roa sig med net börsvärde efter kassa vilket jag i detta fall tycker är fel. De 30 mcad kassan är för mig pengar som ger oss 12 månader löptid på optionen och optioner med lång löptid är extra värdefulla.

Sabina anticipated entering 2015 with about C$31 million in its treasury, a sum the junior said is sufficient to take the project through completion of the feasibility study and the environmental assessment process.
The company forecasts that its cash balance after completion of the feasibility study and the final environmental impact statement will total about C$23 million (at the end of 2015 and not including any field work that may be required to complete the FEIS).
Sabina managers are currently informally exploring project financing alternatives and opportunities. The project is expected to be substantively de-risked by the end of 2015, (subject to the results of the completed feasibility study and environmental assessment).


En tanke: Silver Wheaton äger 12 miljoner aktier och alla ta för självklart att bolaget till slut ska köpa royaltin när det passar Sabina. Hade jag varit ETF och ska sälja ut stora mängder aktier pga indexförändring, ja då hade jag kontaktat övriga storägare. Hade jag varit Silver Wheaton, ja då hade jag tagit kontroll över Sabina för en spottstyver om chans gavs. Jag hade tänkt, att om jag kommer upp i 25% av bolaget som ensam storägare då kan ledningen inte våga sig på att bråka vid uppköp och då kan jag komma över detta nu och mycket billigare. Det är en dagdröm från min sida och det skulle snabbt krävas att SLW flaggade upp närmaste dagarna. Typ (privat notering... ta det lugnt med trejdandet i Sabina några dagar, är ändå bättre att komma över taxloss tider och detta är verkligen en billig kort option eller snarare gratis "SLW-lottsedel.." dvs lågt pris, låg chans till vinst men högt vinstbelopp om blixten verkligen slår ner..)

Jag tänker mig tillbaka när jag var yngre och ännu mer oförståndig.... och mitt i fasansfulla krisen slutet 2008 tog spillrorna av sålda uranbolag (den sektorn var jag för sen ur medans tidigare basmetallracet var ett rätt gott track record och PM är ngt mittimellan) och köpte blytungt innehav i Orezone för att dagarna efter bli uppköpt av Iamgold för trippel och så påbörjades ett 2009 som var året då dröm efter dröm slog in såsom det bara kan göra i råvarusektorn vilket är det som driver oss att fortsätta trots ständig smärta. Kan det hända igen? Uppköp ja, premien på x3, möjligen, boomen 2009... känns inte så i närtid. 2009 var ett flytår man kanske bara upplever en gång i livet och det kom efter ett hemskt år där det naturligtvis 2008 inte kändes som att Nirvana var runt hörnet.

Jag kommer fortsätta äga och trejda denna "option på guld, silver och zink" tillsvidare. Glöm inte att med optioner så är stor risk att förlora hela sitt kapital.

Generell fotnot: Nästa onsdag är sista dag för kanadensare att sälja aktier för förlustavdrag 2014. En handelsdag senare är det för jänkare har jag för mig.

För den som vill läsa om oljans framtid från ett mäklarhus snubblade jag på denna research. 
På liknande ämne, hittad på IKN mer research

Missa inte heller Mark Mobius kommentarer på området. Taget från bloggrullen till vänster för övrigt.

2 kommentarer:

  1. Hej OB, ser inte efterhandelskurserna på EDV.to på finance på Yahoo.com nu. där står endast årslägsta 0,39 cad.

    Men hur gör jag med vanligt Avanza KF för att kunna köpa/sälja i efterhandeln? Jag skulle vilja kunna ta chansen om 3 månader att köpa tex Endeavour billigt vid ETF/optionslösen sammanfaller.

    Ser fram emot svar :-), tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag snabbskriver ju bloggar så ibland blir dom inte jättetydliga. Men en poäng var att vi inte såg de där tidigare vanliga krascherna efter stängning dvs 16.00 och senare (eller 22.00 sv tid). Så ska vi döma av vad vi såg nu så ska man sikta på att handla ca 21.50 vilket ju gör det enklare för alla. Man kan också titta efter misstänkta aktier som körs upp timmen innan stängning dagen innan. I EDV för att ta det exemplet så fritt ur minnet köpte jag i onsdags tror jag det var för 40 cent, sålde på torsdagen för 43.5 bara för att se den tryckas upp till väldigt hög 46.5 stängning inför fredagshandeln då den nu alltså under intensiv omsättning tryckts tillbaka till 40 cent. Du ser kanske varför jag misstänker manipulering i stängningarna både torsdag och fredag. Sabina var ju samma sak. Övriga högomsatta aktier har jag inte kollat.

      Radera