torsdag 25 december 2014

Elefanter i porslinsbutiker och dess offer

Intressant artikel:
http://ceo.ca/2014/12/23/gdxj-re-balancing-pummels-these-5-gold-developers/

De som följer denna typ av bolag inser hur idiotiskt idén att ha en ETF som plötsligt ska in eller ut ur sådana här bolag med tiotals miljoner aktier.

Jag köper konceptet att vilja undvika bolagsrisk men jag undrar om inte en portfölj av bestående av de 2-3 största royalty bolagen är ett bättre alternativ när det gäller så små bolag som ingår i GDXJ. Det finns ju även en storebror som heter GDX och den är väl lite mindre känslig för sådant här men det är ändå ofta frågan om ofta rätt små bolag, speciellt i dagens nedtryckta PM klimat.

Jag gissar att t.ex Alacer ingår i GDX. Den aktien gav mig intressanta möjligheter senaste 3-4 dagarna när jag åter köpte in den efter tidigare vinsthemtagningar. In på 2.07-2.1 cad, grubblade på uppgång om jag skulle sälja lite på 2.2 men inte gjorde det. Sen pang boom ner till sub 2 där jag fick handlat en hygglig bunt. Igår julafton så upp och stängde på 2.27. Denna gång hade jag mkt fler aktier och man kan säga att jag sålde de jag köpte på 2.10 och behöll aktier med snitt 2.04 eller så. Tradingvinsterna tillkommer utöver det och skulle ju kunna räknas av för ännu lägre GAV men jag behöver det för att täcka upp annat som Eagle som gått emot mig. Värdet av diversifiering kort sagt.

Alacer lik Silvercorp i det att man kombinerar:
1. Obscent stor andel av börsvärdet i nettokassa
2. Väldigt låga produktionskostnader där varken 1000 usd guld eller 11 usd silver skulle få dom att gå med förlust.

Skulle jag peka ut primär nackdel eller risk med respektive bolag så är det:
Alacer: Jättekassan och mer därtill ska ju in i nytt iofs strålande men inte helt oriskfyllt sulfidprojekt.
Silvercorp: Ett av få bolag i branschen som inte just nu drar nytta av att deras produktionsvaluta rasar mot USD. Man får hålla koll på produktionskostnaden per enhet i ett Kina där valutan är löst knuten till dollarn och där löner stiger.

I övrigt sitter jag och funderar på hur jag i en blogg ska försöka få fram att jag känner mig rätt bekväm med PM i den värld jag tittar på. När man pratar om skuldfria bolag med så här hög och stigande kassa som andel av börsvärde så känns det som rätt förmånliga odds för uppsidan om PM vänder är stor medans nedsidan har substantiell flytväst.

Det är också så att jag ser så många skäl för att PM ska vända uppåt samtidigt som jag ser ett skäl att det inte ska göra det (stigande USD, speciellt om räntan ändå höjs).

Starkaste känslan är att världen inte är ekonomiskt eller politiskt frisk utan proppfull med derivat, överbelåning, pengatryckande och politisk och ekonomisk risk. T.om allt tydligare proxy krig i Europa känns mer och mer trovärdigt nu när Ukraina ska beväpnas "mer officiellt" av USA samtidigt som man mer öppet erkänner att det vi står och stått inför är ytterligare en offensiv österut av USA i formen av NATO. Mot detta står att Kina står sida vid sida med Ryssland där en effekt är att rubeln efter beskeden om kinesiskt stöd stigit från 79 inraday mot USD till 53/usd. Det sistnämnda en inte helt orimlig devalvering baserat på vad som hänt med oljepriset och vi har ju här på bloggen diskuterat hur även Mexiko's valuta fallit pga oljan vilket gynnar gruvindustrin dubbelt i landet.

För mig råder det ingen som helst tvekan att USA tagit hjälp av Saudi för att trigga det vi ser i oljan, att det är war-games i högre skolan. Jag läser hur USA ger sig på småländer som Singapore och försöker tvinga dom att ansluta sig till sanktioner mot Ryssland men att Singapore gör som Indien och svarar att det är FN och inte USA som är den som ska besluta om sanktioner mot ett land.

Ryssland har också nyligen efter EU's bojkott mot Southstream gas pipeline styrt över all denna tänkta gas till TurkStream. Istället för att gasen går över Svarta Havet till EU landet Bulgarien så går den över samma hav till Turkiet och EU kommer erbjudas köpa av Turkiet. Stora investeringar som redan är gjorda drabbar bl.a Bulgarien och hela sydöstra EU kan fram emot att vara gisslan till vad Ukraina's regering styrd av Washington beslutar. Grekerna får stå med mössan i handen gentemot turkarna osv. Rent logiskt så måste EU som blockerat SouthStream rimligen ersätta Bulgarien för det fattiga landets stora förluster i det kraschade stormaktsspelet.

Det sägs också att en direkt avgörande orsak till att USA och Saudi (med turkarna väl införstådda) kickade igång blodbadet i Syrien var att Saudi ville få möjlighet att dra pipelines mot Turkiet och EU, för det behövde man få bort Assad. Turkiet borde nu vara en mättad gasmarknad efter att Turkiet insett att några pipelines genom Syrien ser vi inte i närtid och beslutet att blockera SouthStream känns rätt misslyckat ur EU perspektiv måste jag säga.USA har ju fortfarande bonusen att ekonomiska konkurrenten EU får ännu sämre energipriser så dom drabbas som vanligt inte av kaoset dom skapar, vare sig det är flyktingar, energipriser eller raserad handel. Det är lätt att förstå varför Iran känner sig behöva kärnvapen. Det är ju inte precis en hemlighet att USA gärna skulle vilja se att nästa land Sverige och Tyskland får flyktingströmmar i miljoner från är det landet.

Nu ska jag titta lite närmare på ett guldbolag igen för att se hur det kan klara 1100 usd guld. Jag föredrar bolag som har hävstång genom att ha fler bra projekt i pipeline tillsammans med genom solid balansräkning snarare än den hävstång som höga cash costs och/eller belåning ger när metallpriserna i okänd framtid behagar vända uppåt. Uppsidan är så jäkla stor att man har råd att unna sig lyxen att välja kvalitet vilket är en behaglig situation.

Avslutningsvis: Nu har vi precis passerat sista dagen för taxloss försäljning i Kanada, USA placerare har en handelsdag till. Dvs mycket talar för att exempelvis PM sektorn går från motvind till medvind allt annat antaget statiskt. Jag själv är nu hyggligt exponerad mot PM aktier i min portfölj och jag hoppas på en bra vår...

2 kommentarer:

  1. Räknat per capita, vilket är det mest rimliga, tar inte Tyskland emot särskilt många asylsökanden, där toppar Sverige ligan vida överlägset. Jag vill minnas att USA tar emot 70 000 asylsökande, Sverige ca 85 000 under 2014 och prognosen är ca 100 000 för 2015.

    Jag kan fortfarande reka Rio Alto. Låg och sjunkande cc, dvs de gör vinst även vid guld under 950-1000 USD. De gynnas av fallande oljepris och valuta, och bör klara uppstarten av ännu en heap leach väl. Jag antar att du har Sulliden/Shahuindo i relativt färskt minne men jag vill påstå att capex blir lägre än vad många tror, kostnadstrycket i sektorn har avtagit. De skjuter upp starten av sulfiddelen vid La Arena, men där har de än mer tillväxt i ett projekt med lång livslängd, kanske tom mycket lång beroende på Cu-priset inte minst. Likvid aktie som klarat 2014 mycket bra även om det är långt upp till ATH.

    SvaraRadera
  2. Ja GDXJ har ju sina nackdelar i omviktningen. Själv gillar jag NUGT (GDX x3). Nu efter en längre nedgångsperiod och slutet på taxloss så kör jag dock oxå en del JNUG (GDXJ x3).
    Om man har en liten portfölj och vill slippa bolagsrisk+höga courtage men få hävstång likt juniorbolag så är NUGT ganska bra.
    /S

    SvaraRadera