tisdag 9 december 2014

Eagle Energy Trust

En vinkling som den som vill lägga lite tid kan göra är att försöka förstå bättre vad ett rimligt värde på de kvarvarande tomterna med stora P&P reserver och prod på ca 1900 fat/dag olja med låg årlig decline rate är värda. Detta då tillsammans med följande fakta:

35 milj aktier till kurs 3.20 cad.

70 mcad i kassan och inga skulder gör att "nettobörskurs" är 1.20 cad eller nettobörsvärde på 42 mcad eller 37 musd för de kvarvarande fälten.

Snabb källa vad denna typ av fält är värda senaste åren kan ses på inköpen Argent gjorde. Värt då att komma ihåg att Eagles fält ligger så att man inte har rabatt på WTI vilket en del av Argents gör.


Ja priserna på oljan är lägre nu än det varit vid något av tillfällena så värdena skulle idag vara lägre. Men det är värt att fundera HUR mycket lägre samt att komma ihåg att med 70 mcad + sparsam belåning som man nu tänker handla på rea för så gynnas bolaget väldigt mycket av kraschen som varit. Mängder med bolag är högbelånade i branschen om måste sälja. Det kommer vara slagsmål om de få kapitalstarka köparna.

Jag vill argumentera för att Eagle har alla förutsättningar för att vara ett sådär attraktivt case som man bara kan hitta när paniken är i full swing samtidigt som det är slutet på tax loss season. Att bolaget också framöver när pågående stämma och ev affärer är klara kan ge sig in i aktieåterköp borde också göra att de 400.000 shortade aktierna gör smartast i att nyttja december att nollställa.

I övrigt så gläds jag över att jag verkar ha prickat PM ganska väl. Jag kan bara instämma i de som bedömer att First Majestic kan få väldigt kraftiga uppgångar (det är mitt tyngsta PM bolag innehav) om detta fortsätter. Silver är alltid det så drar hårdast. Jag har idag köpt fler Sabina Gold & Silver. Jag tror den hålls tillbaka av taxloss och har enorm kapacitet under en bra vår. Men det är ingen producent och sådana är alltid mer riskabla. Men det är ett snabbt sätt att få hävstång i PM i ett välkapitaliserat bolag med ett enorm silverroyalty  projekt och ett mycket stort guldprojekt med bra triggers i vår och där båda dessa gynnas mkt kraftigt av billigare olja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar