onsdag 17 december 2014

Åsikt om oljan samt första kommentar om Eagle's förvärv

If posted prices remain at current depressed levels, almost all shale drilling activity will eventually cease, and U.S. oil production would start to fall rapidly towards the end of 2015 and into 2016 as output from existing wells starts to decline.
---
In 2014, it has so far taken six months to halve from US$115 to US$59.
If it is impossible to predict how low prices might fall before correcting it is at least possible to surmise the turning point is not far off in terms of time.
The four previous plunges in oil prices over the last four decades (1985/86, 1997/98, 2000/01 and 2008/09 were all quickly followed by price rises after the market over-reacted on the downside.
The market appears to be headed for something similar in the current environment as prices fall to levels which are simply unsustainable for more than short period of time.
Eagle rapporterar idag sitt köp av kanadensisk olja för att ersätta sommarens försäljning.
Notera att jag inte är någon expert på att bedöma "metrics" på sånt här. 
Jag reagerar på två saker:
Positivt: Detta är tomter med extremt lågt årligt fallande produktion och därför ovanligt stor andel positiv ekvation: Fritt CF för utdelning = Nettointäkt - investeringskostnad för att årligen behålla produktionen oförändrad.
Negativt: Siffran dom betalar per producerat fat framstår som hög givet vad jag på rak arm hade väntat mig i dessa tider (och jag hade inte beklagat om dom tagit det lugnt och väntat även om det säkert hade varit värre för börskursen..) 
Det är väl inte orimligt att anta att dessa två punkter hänger intimt ihop. Jag noterar att säljaren är ett företag som rimligen inte satt i världens bästa förhandlingsläge och att det kommer sura kommentarer om att det företaget sålt hälftenandel i sina absolut bästa områden under press. Jag kommer fortsätta söka mer info i takt med att det kommer ut förstås.

Det vi väntar nu är prognosen för intäkter 2015 givet dagsläget, förväntat årligt investeringsbehov även på de kvarvarande USA tillgångarna samt då förväntat fritt kassaflöde och hur mycket utdelningen sänks från dagens nivå. Jag tror man ska vara nöjd med 50 cent och förstå att vi behöver en uppgång i oljan (mot 70 usd) från dagens mycket låga nivåer innan del av dagens 90 usd hedgar vid halvårsskiftet faller bort. Annars torde ytterligare sänkning vara rimlig i väntan på uppgång.
Som den lekman jag är så är jag inte helt missnöjd med förvärvet, gnagande oron för något obehagligt och okänt har försvunnit. Skulle oljan repa sig så borde Eagle bli en riktigt bra långsiktig utdelare, repar sig inte oljan så kommer Eagle vara ett utmärkt oljebolag att vänta i utan risk för de konkurser som kommer stå som spön i backen i Nordamerika. Kursmässigt tror jag Eagle drabbats av fonder som velat få ut oljeaktier innan årsbokslutet och av pensionärer som ägde för utdelningen och blivit ängsliga över oljefall och kursfall. Överdrifter händer så lätt och om detta stämmer så borde säljandet torka upp efter årsskiftet och även modest igångdraget återköpsprogram efter dagens pressrelease borde ge kursen lite draghjälp. Om inte oljan fortsätter backa mot 40 usd förstås...

Inom guld ska jag nämna att jag sålde av NGD och Alacer när dom sprang starkt tidigare. Igår ökade jag istället i Alamos gold. Jag tycker dock fortsatt att NGD och Alacer är intressanta, dom gick bara relativt så bra och jag kände plötsligt att jag så snabbt byggt upp en rätt avsevärd PM exponering med FR i spetsen. IKN rapporterade för övrigt rykte som ni kanske såg att Pan American visat intresse för för bolaget. Tittade snabbt på PAAS och FR vore kanske en väl stor mumsbit för dom och varför skulle FR vilja sälja till dom för vare sig cash eller PAAS aktier är min tanke? Enda skälet skulle vara hög premie och jag ser inte att PAAS har råd med det.

I övrigt så väntar vi nu på den ohälsosamma rutinen att FED orden styr allt kortsiktigt (och den som händelsevis har tillgång till endast formuleringar/ordval i förväg kan tjäna en förmögenhet). En märklig form av marknadsekonomi...

4 kommentarer:

  1. Vad säger du om risken för att Ryssland tvingas dumpa delar av sin guldreserv?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, min bedömning för vad den är värd är att Ryssland absolut inte kommer dumpa något guld. Utan att bli alltför konspiratorisk så tror jag bara det är något som någon med ekonomiskt intresse av svagt guld slängt ur sig på ren spekulation. Ryssland har enorma dollarreserver som inte på något sätt är slut även om landet lider. Jag förstår inte logiken i att dom skulle sälja ut guldreserven, det skulle rimligen inte stärka rubeln eller förtroendet för landet utan precis tvärtom.

      Men som alltid, vem vet förrän efteråt :-)

      Radera
    2. Vad jag skulle oroa mig mer för är hur ryska ledningen kortsiktigt och långsiktigt tänker när USA mitt i denna jättekris med halverat oljepris sopar till utökade sanktioner samt omfattande offensiva vapenleveranser till Ukraina.

      Radera
  2. Intressant. Själv tycker jag att det ser helt okej ut. Ingenting att oroa sig för med andra ord. :)

    SvaraRadera