onsdag 26 november 2014

Perfekt tajming för Eagle

Stor oro inför OPEC's möte där det nu inte oväntat kommer signaler om oförändrad produktion. Obelånade Eagle ska hålla extra stämma i mitten av december för att få aktieägarnas uppdrag att investera de två CAD dollar man håller i kassan.

Bolaget har rimligen en suverän förhandlingssits mot säljarna man förhandlar med. Kort sagt man sålde när WTI stod i 100 usd och man ska köpa oljekällor när samma olja kostar 73 usd. Den lysande affären måste vägas mot att andra halvan av bolaget har legat intakt med producerande USA källor.

Som bonus är bolaget tämligen okänsligt för svängningar (i restdelens produktion) fram till 1 juli 2015 då man hedgat WTI till +90 usd. De hårdbelånade liknande bolagen som dessutom inte är alls lika hedgade, Argent och Parallel trillar välförtjänt hårt och det är lätt att tänka sig att det smittar lite bland ägare som inte följer bolagen så noga.

Eagle har idag skiljt av novembers utdelning om dryga 8 cent vilket förklarar 2% av nedgången. Rent generellt håller mina stora innehav av utdelande kanadensiska bolag emot väl, speciellt när man just väger in att det är utdelningsdag.

Lite försiktigt har jag senaste dagarna börjat titta på större PM bolag. Igår sålde jag en del jag köpt dagen innan och idag har jag köpt lite. Just nu äger jag First Majestic och Alamos aktier. Kan tillägga att jag är försiktig till Endeavour baserat på att det står och väger om Ebola ska ta fart i viktiga landet Mali.

7 kommentarer:

  1. Hej, Hur ser du allmämt på Pm bolagen under 2015?Allt har ju rasat i värde tror du att vi någonsin igen kommer att få se samma kurser som innan fallet?

    SvaraRadera
  2. En fråga till, du nämner några pm bolag i din text ovan. Hur ser du på Lydian och Lydian vs Endeavour och Alamos? Tror du att Lydian kan komma tillbaka till kurser runt 2,8 cad och Edv runt 2,3 cad?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det mest grundläggande att slå fast är ju att bolagen till skillnad från metallerna är högst föränderliga, dvs många bolag blir sämre genom att bl.a späda ut, bryta sin bästa malm för att överleva, skuldsätta sig, sälja royalties, tvingas lägga gruvor på is... ja sätten är många. Men om du undrar om guld, silver och de stabilaste bolagen någonsin kommer tillbaka så tror jag det. Frågan är ju då om guld spelat ut sin roll som värdebevarare för gott. Jag TROR inte det pga Japan och så småningom någon form av baksmälla efter allt penningtryckande som görs i västvärlden för att motverka dagens deflationstendenser. Men jag är inte säker. Jag har mycket mer metall än PM aktier och det tänker jag behålla i bankfacket och så småningom tillsammans med omfattande utbildning och instruktioner vidarebefordra till våra tre barn för att även för dom tjäna som trygghet mot det osannolika samt vackra smycken.

      Vad gäller EDV så finns det två hot i ett annars bra bolag: 1. Ebola och om vi en dag vaknar att dom som vid kriget i Mali stänger gruvan tillfälligt. Vore katastrof. 2. Lite för hög skuldsättning i kombination med lite för låg lönsamhet vid 1100 usd guld.

      Vad gäller Lydian så bränner dom ju bara pengar om än inte så mycket. Utspädningar på allt lägre nivåer är ju dock negativt i väntan på det troliga uppköpet i nästa större guldryck.

      En kommentar till är att jag tycker det är svårt att veta var guldefterfrågan verkligen ligger på i Kina idag. Florerar mycket olika uppgifter för detta väldigt viktiga land.

      Radera
  3. Uranet har gått hyfsat ett tag, har du kvar några av bolagen och följer du Azarga (fd PWE) något?
    /S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har lite aktier i bl.a Azarga. Skaffade lite extra avkastning genom att sälja en bunt på 54 eller nåt sånt och köpa tillbaka på 42-43 nyss.

      Radera
    2. Alltså inte nyss idag... typ en vecka sedan eller något sånt.

      Radera
  4. Omsättningen har varit ganska usel, så jag tycker den är svår att trejda fast jag har en relativt minimal post. Det verkar som att de slutgiltiga tillstånden har skjutits några månader framåt? Tidigare tyckte jag det lät som att det skulle vara grönt kring årsskiftet. Är det bara jag som tycker att det kändes ogynnsamt att PWE-ägarna fick ta nyemissionen innan fusionen med Azarga?
    Förövrigt när det gäller PM så har jag nästan helt slutat med enskilda bolag, då klimatet just nu är fullt av olika minor. Jag kör bara ETFer (även med hävstång), och handelsvolymen för dessa har också ökat rejält detta året. /S

    SvaraRadera