fredag 28 november 2014

Kapitulation i PM bolagen för att oljan rasar??!

Jag har köpt en del PM aktier idag.

First Majestic
Alacer Gold
Alamos Gold
New Gold

Är min PM portfölj per nu.

Utöver fallande oljepris är även detta goda nyheter: http://www.kitco.com/news/2014-11-28/India-Drop-80-20-Gold-Import-Restrictions.html

Situationen i Indien är intressant. Landet har pga oljeprisfallet ingen anledning att fortsätta skapa en svart smuggelguldmarknad utan även tullarna bör komma sänkas för att slå undan benen på den tillväxtsektorn.

First Majestic är shortad ca 10% av bolaget ser jag. Det är en del aktier som ska köpas tillbaka och detta stora silverbolag är bara värderat till ca 500 musd nu. Vad jag kan bedöma så kommer man klara 15-16 usd silver utan större problem bara genom att strypa investeringarna i tillväxt till marknaden förbättras.

Kostnaderna för FR faller med mexikanska valutan. 1 juli 2014 kostade peson ca 12.95 igår stängde den på 13.93.  FR har bara mexikansk personal förutom ledningen i Kanada. Samtidigt ska man vara medveten om att det finns inflation på ca 4% i landet. Mexiko producenter är inte de enda som drar nytta av dollarns styrka.

En liten fundering jag har som jag inte skulle satsa allt för mkt pengar på (jag satsar inte alltför mkt pengar på PM) är att oljesektorn dominerat så massivt bland investerare att det trängt undan PM sektorn. Man kan fundera över om en del pengar kommande månader kan komma att rinna tillbaka. Jag kommer lägga en hel del tid på PM nu. Kommer säkert låta på bloggen som jag är tyngre investerad än jag är. Mitt fokus kommer vara att ta bolag som är av högsta kvalitet och som inte välter bara för att vi ser 1000 usd guld (och då säkert 10 usd silver). Det är värt att påpeka att FR som jag ser det är det mest riskabla av de fyra bolagen under det pessimistiska scenariot men det är också bolaget som kan ge väldigt hög avkastning om 2015 startar bra för metallerna och silver rekylerar tillbaka dit där det var för 2-3 månader sedan.

När man tittar på FR's ekonomiska styrka så tycker jag man måste vara noga med att räkna bort avskrivningarna från den höga AISC siffran som PM sektorn tog fram för att visa sina verkliga kostnader för att slippa de ständiga ropen på högre skatt. I krisläge för sektorn som vi är i nu handlar det om att bolagen ska ha bra kassa och vara kassaflödespositiva. Förlust pga avskrivningar är jag mindre intresserad av.

Sen stökade FR till det bokföringsmässigt som Captain Obvious så korrekt pekar på nedan. FR's ledning sa i mitten av september när priset var 18-19 usd silver att man i princip slutar investera och tänkte låta kassan börja öka. Sen dess har vi sett 3 usd lägre silverpris. Jag gissar att det betyder att man istället står och stampar kassamässigt dvs ni ser problemet om vi skulle se 10 usd silver.

FR har senaste året varit bland det värsta man kunnat äga bland "kvalitets PM producenter". Jag har som sagt sett det tidigare med det bolaget där jag ett år senare undrade hur jag kunde vara så dum att jag inte köpte. Vi har precis tagit en mycket stor dipp pga en nedgradering från en analytiker i kombination med slutet på året försäljningar. Kan vara ett attraktivt tillfälle att komma in. Inget går ju spikrakt ner på en gång och jag kan inte se att bolaget är konkurshotat vid dagens silverpriser och jag kan för den delen inte se att världens silverproduktion skulle må så bra av 10 usd silver. Till skillnad från guld så förbrukas ju stora delar av silverproduktionen mer typ olja gör.

Mer allmänt så upprepar jag att det är Indien och Kina som är intressant. Indien har senaste månaderna förändrats och jag tror som sagt med oljan (som fixar deras bytesbalansunderskott så att guld slipper) att det blir en hyggligt permanent efterfrågeökning. Kina tuffar på efterfrågemässigt och en intressant sak är att det kan vara så att denna ökade efterfrågan möts av pappersguld, nej inte Goldman och gänget utan av bolag som OceanaGold som (vist i sitt läge) hedgar dvs säljer i förväg framtida produktion. Resultatet är att priset på guld inte går upp nu men att pressen på att få fram fysiskt guld just nu ökar. Det är enligt uppgift precis vad man ser i Londom för övrigt.

Kom dock ihåg att extremt kortsiktigt så kommer det en negativ smäll för PM. På söndag kommer Schweizarna med all sannolikhet att rösta nej till högre guldandel i Centralbanken efter att politikerna sagt att då ryker kopplingen till Euron (francen stiger) och då blir ni alla arbetslösa och börsen rasar. Det finns som bekant stora hedgefonder som är short guld och det är svårt att tänka sig att dom inte kommer utnyttja den händelsen till att försöka skapa en ny lägre nivå att köpa tillbaka på samt trigga stop losses. Vidare är det så att vi har ca 2-3 veckor av förlustavdragsförsäljning kvar i Nordamerika på aktierna i denna volatila sektor. Kort sagt, att försöka gissa botten exakt dag är ingen bra idé och ska man köpa aktier inför våren 2015 bör man sprida ut köpen något.

6 kommentarer:

  1. Håller med om att First Majestic (kod AG el FR.TO Kanada) kan vara ett utmärkt val för den lite mer spekulativt lagde som vill en chans på tio ggr pengarna eller mer vid en vändning upp för silverpriset. Ett välskött silverbolag med starka fundamenta. Knepet här är att hitta så billiga nedspeckade företag som möjligt med så stor utväxling som möjligt på uppsidan vid stigande silverpriser utan att risken blir för hög. Senaste kvartalets "dåliga resultat" berodde på att First Majestic höll inne nästan hälften av sitt producerade silver. Man tillverkade hellre på lager i väntan på högre priser än sålde alltså. Lagret har sedan dess blivit sålt till ngt högre priser än man hade fått i Q3 men den försäljningen kommer hamna på Q4. Det här är ngt blankarna måste ha missat totalt.
    SVM (Silvercorp Metals Inc) o SSRI (Silver Standard Resources) lägger jag i samma kategori som First Majestic. Hög utväxling till låg risk

    Captain Obvious

    SvaraRadera
  2. Två saker till om First Majestic som kanske inte är allmänt kända:

    1.....Det finns ett återköpsprogram av egna aktier. Det är ngt man inte kan ägna sig åt utan att ha gott om fritt eget kapital.
    2.....En fjärdedel av arbetsstyrkan fick gå Q3 dels för att allmänt få ned den rörliga kostnaden och dels för att man ville dra ned på expansionstakten. Hela kostnaden (avgångsvederlag/uppsägningskostnader) togs Q3 varför den positiva effekten kassamässigt inte ännu kunnat synas i resultatredovisningen. Om det kommer Q4 eller först Q1 nästa år är jag dock lite osäker om.

    Obs! allt är tagit ur huvudet utan att först kollat upp detaljerna ur tidigare rapporter. Läsarna uppmanas göra detta själv. Som vanligt do your own DD

    Captain Obvious

    SvaraRadera
  3. Vad som händer med efterfrågesidan av ekvationen är mycket intressant, och där spelar Kina och Indien en avgörande roll eftersom det är där som den fysiska efterfrågan finns.

    Utbudssidan är enklare att analysera. Vi har redan passerat Peak Discovery/Exploration eftersom de små juniorerna inte kan finansiera sig längre på TSX-V, och att producenterna skär ned för att spara pengar och överleva på kort sikt. De fyndigheter som väl upptäcks blir allt mindre och allt färre och har allt lägre halter.

    Peak Production inträffar nu och 6 mån framåt, inte minst pga att många bolag nu tvingas att bryta den högvärdiga malmen samtidigt som man lämnar den mer lågvärdiga malmen därhän. Det fallande spotpriset gör dessutom att alltmer av resurser och reserver blir oekonomiska att bryta.

    Så det börjar att dra ihop sig till en perfekt storm för PM-marknaden med start 2015 och framåt, och det är lätt att se snabbt fallande produktion om inte guldpriset stiger snabbt såvida inte t ex Kina inför statliga subventioner för de egna guldbolagen eller att Ryssland tvingas dumpa sin guldreserv pga sanktionerna.

    The cure for low prices is low prices. Såvida nu inte efterfrågan också minskar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle som sagt addera att på utbudssidan så tillförs vi i nuläget framtida produktion i förväg via hedgande istället för det motsatta tidigare. Det skapar nog en extra tröskel som fördröjer eller har fördröjt uppgångsskede. Men jag inbillar mig att gruvbolagens chefer är lika hysteriska som alla andra PM placerare dvs det krävs inte mkt för att sentimentet ska ändras och att dom kommer ihåg att ingen belönas för hedgar när det går uppåt.

      Radera
  4. Än en gång: varför köper ni inte bara ETFer? Det händer i princip alltid något bolagsspecifikt (ofta negativt) som kullkastar planer även för kvalitétsbolagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köper flera bolag som jag försöker välja ut utifrån att dom tål tuffa tider. Jag såg att Sprott tagit fram en ETF med samma tema men även när jag tittade på den så fanns det en del bolag jag helt enkelt inte ville äga så jag försöker skapa min egen riskspridning utifrån just det du säger. Tittar på fler bolag men detta var de fyra jag valde först på kriterierna som främst är låg produktionskostnad, devalveringsfördel mot usd, bra balansräkning.

      Radera