lördag 29 november 2014

Coxe call om olja och världspolitik

Länk

Tack för mailet med länken!

Jag kan förstå att en och annan är mindre road av mina utläggningar om Ryssland och Västs ekonomiska krig och Nato expansion för att krossa landet. Men ekonomi och politik hänger ihop. Jag anser att man behöver fundera över varför svenska nazister dras till USA's allierade Ukraina och svenska extremister dras som flugor till USA's indirekta allierade rebeller i Syrien och tidigare i Libyen dvs Saudi närstående sunni grupperna Al Quaida och ISIS, ja då måste man förstå att USA och ett ursinnigt Saudiarabien ligger bakom med de politiska målet att extremt Sunni-islamskt styre ska vinna över sekulära krafter samt över Shia (Iran och Irak Baghdad och söderut) i Mellanöstern samt att ingen krigsförbrytelse är för stor för att göra ryskspråkiga minoriteter och Ryssland till samma typ av förlorare som Tyskland som mosades efter första världskriget. Bitterhet hanterar vi 20 år senare, en evighet på börsen och ointressant när man drivs av fundamentalism eller tillhör de för Arken utvalda i händelse av kärnvapenkrig.

Nyss hade jag en diskussion med en av mina äldsta aktievänner på temat om USA är korkade idioter som aldrig lär sig eller ondskefulla idioter. Dvs är det avsiktligt eller är det oförmåga att lära sig när man efter Irak avsätter och låter sina lakejer avrätta den sekuläre Khadaffi och samtidigt överlämna Nordafrika till Sunniextremister och CIA bevisligen skickar Khadaffis vapen för att starta konflikten i Syrien. Jag tycker det är en svår fråga. Jag lutar kanske åt att många men inte alla runt Obama är idioter, min gode vän lutar åt att dom det finns starka krafter av ren ondska. Om det är oförstånd så är det vid det här laget efter Bin Laden stödet i Afghanistan, Irakstödet mot Iran ändrat till attack, Libyen störtandet, startandet av konflikten i Syrien med +200k döda och enorma flyktingskaror över Europa och alla andra stater där USAs intensiva vilja till regimförändring lett till blodbad och att extremister tagit över... ja det är frustrerande och för mig är det oförklarligt att man så här långt efter 1989 envetet utan att bry sig om vad som kommer efter, går efter Sovjets allierade närmast rubbat (därav frågeställningen om det är idioti eller ondska).

Som placerare så är vår uppgift att försöka hänga med i svängarna och gissa agerandet från människor som styrs mer av fundamentalistisk ideologi än logik. Detta har för mig inkluderat att jag efter senaste utvecklingen var att för tillfället kliva av Madalena Ventures. När vi nu har anledning att misstänka att lägre oljepriser är här för att stanna ett tag så blir jag mindre optimistisk över frackings expansion till nya länder.

Jag har alltid sett Coxe som en person som alltid oavsett verklighet röstar på USA regimens åsikter vad gäller utrikespolitik (republikan), det hindrar inte att han gör intressanta iaktagelser av verkligheten som utan att dela underliggande bedömning av vem som har rätt och fel (t.ex om Iran och Ryssland eller USA och ISIS är hotet mot världsfreden) ligger mycket nära mina i detta fallet. Han kommenterar betydelsen för både Asien och gruvbolagen av oljeprisfallet exempelvis men nämner inte hur den massiva effekten på Indien påverkar deras guldpolitik. Men det kanske kommer nästa vecka...

2 kommentarer:

  1. Hej.

    Din blogg verkar bra och din träffsäkerhet stor. Hoppas PM vänder snart!

    Tror du ECB kommer med besked om nya stimulanser på torsdag? Om inte kan man då vänta sig ett fall på europabörserna?

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte haft god träffsäkerhet på länge så gör dig inga illusioner... ;-) ECB chefen är mästare på att lova runt och hålla tunnt, värt att komma ihåg.

      Radera