onsdag 2 juli 2014

Tips!

Jag har ju tre barn och den äldsta är nu 12 år vilket betyder att läxläsning är av betydelse och tack vare att vi har betyg så kan man som förälder se hur det går i olika ämnen på ett enkelt sätt.

När jag var 12 år kontaktade jag min första VD per brev med frågor som berörde aktiekursen... så om jag ska vara ärlig så stod ämnet Kemi inte högst upp på min prioriteringslista (skulle ju bli börsmäklare...). Ålder betyder i de flesta fall erfarenhet och ökad vishet så jag inser att saker som organiska kolväten är av intresse för mig att kunna... likaså etanols olika användningsområden..

Mitt tips är alltså kort och gott att likaväl som att utnyttja sommaren för att läsa aktienyhetsbrev, att nyttja den till att läsa in saker som Högstadieboken i Kemi, Fysik, Engelska, historia eller vad det nu kan vara som du och barnen (barnbarnen, systerdottern etc) har gemensamt intresse av att lära sig/repetera.

Först läser jag in ett kapitel så att jag fullt ut kan det och sen undervisar jag och repeterar. Vi är genom halva högstadiekemin och det är riktigt skojigt, om det vore bara upp till mig så skulle vi ännu fortare fram men samtidigt är det en bra kompromiss att läsa lite varje dag även ur inlärningssynpunkt antar jag. Förhoppningen är att vi hinner börja med högstadie Fysiken med, mycket av det är sånt som 10 årige sonen borde tycka är skoj med och jag är glad jag såg till att böckerna kom hem från skolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar