måndag 5 maj 2014

Madalena, ny research, ny presentation

Betald research är inte alltid så illa, ger bolaget en chans att få ut saker som man kanske inte har så lätt att skriva i pressreleaser.

Maj månads presentation

Jag tycker bolaget har gjort bra ifrån sig. Kursen har inte svarat upp ytterligare utan verkar ligga och konsolidera.

Från The Energy Report:

Bill Newman, Mackie Research Capital (4/28/14) "Madalena Energy Inc. announced results from the second horizontal Sierras Blancas well, the success of which gives confidence in the production capability of the Sierras Blancas formation and provides a large inventory of follow-up drill locations. . .the company's Vaca Muerta shale acreage also provides significant upside to the stock as the shale play develops in Argentina. We reiterate our Buy recommendation."

Geoff Ready, Dundee Capital Markets (4/28/14) "We reiterate our Buy recommendation for Madalena Energy Inc. We believe there is a strong likelihood that a transaction will occur on the for lands on the company's Vaca Muerta shale deposit, as the asset is too capital-intensive for Madalena to exploit on its own and there are major oil companies rapidly committing capital to the play's development. A transaction could include a joint venture or an outright sale of one or all of Madalena's blocks, either of which will set a market value for the acreage."

Darrell Bishop, Haywood Securities (4/28/14) "We continue to view Madalena Energy Inc. as a sum-of-the-parts story, with both Canada and Argentina offering strong upside potential. . .considering that drilling is continuing at the Sierras Blancas conventional oil formation and upcoming Vaca Muerta tests at Coiron Amargo are scheduled for Q2/14, industry activity is intensifying, and the potential for a joint venture or sale announcement that could unlock significant value, we continue to like Madalena's risk/reward profile."

7 kommentarer:

  1. Följer du fortfarande Lightstream? Rapport igår som mottogs positivt, stigande kurs idag. Tankar kring bolaget?
    Tack för intressant blogg f.ö

    SvaraRadera
  2. Enterprise släpptte nyss sin Q1.
    Varför sjunker aktien på en sån lysande rapport!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen dålig rapport men dom är mitt i förändring. Stor PP gjordes precis i slutet på Q1 men när du tittar på EPS så är det korrekt antalet aktier som var innan dess (snitt under Q1) dvs dom går in i säsongsmässigt svagaste Q2 med att det då även kommer räknas mkt fler aktier samtidigt som kapitalet dom drog in inte kommer ha hunnit börja ge avkastning. Det är min gissning. Jag hade också hoppats på lite bättre siffror.

      Men branschen känns rätt och bolaget kommer växa snabbt vinstmässigt. Skulle jag gissa så är det 4 cent Q1, 2 cent Q2, 5 cent Q3, 7 cent Q4.

      Radera
    2. Tack för svar och tack för en bra blogg!

      Hur länge planerar du ha bolaget?

      Radera
    3. Förstå mig rätt när jag säger att jag siktar på att ha det och andra sådana infrastrukturbolag i rätt många år framöver baserat på att det är en sektor med vinden i ryggen MEN att jag samtidigt påpekar att erfarenhetsmässigt tenderar jag inte äga bolag så länge som 3-4 år, någonting brukar alltid få mig att ändra mig :-)

      Radera
  3. Ja, Det skulle vara intressant och veta varför du inte har Lightstream längre. Det verkar ju vara ett ypperligt läge att gå in här eller har jag missat något?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det enkla svaret är att jag inte alltid känner motivation att läsa om börsen lika mycket som vanligt eller inte känner för att prioritera läsning om ett visst bolag just i ett ögonblick. Det betyder ju ingenting... jag är ju bara en enskild bloggare med mer historisk framgång en framgång för tillfället... All lycka med Lightstream, jag är övertygad om att mitt intresse att uppdatera mig väcks imorgon, till sommaren eller till hösten. Är inget genomtänkt val att avvakta, har bara annat för mig...

      Radera