måndag 19 maj 2014

En fundering om guld

Med alla mina brister så tycker jag ändå jag tolkade Indiens roll på PM marknaden rätt och framförallt tidigt.

Efter att ha grunnat lite så skulle jag nu vilja delge er en fundering jag har:

Jag tror man ska titta på att köpa guld och PM bolag under sommaren så att man är laddad inför hösten.

Indien är tillsammans med Kina helt avgörande för efterfrågan och orsaken till att Indien införde regler mot guldimport var bytesbalansen.

Jag tror att mycket stora kapitalflöden/investeringar i börsen nu strömmar in i Indien baserat på det mycket lyckade valutslaget och jag tror det kommer göra det mycket enklare att ta bort tullar på PM kommande månader och att det därmed är upplagt för en mycket stark höst för bolagen.

Bolaget jag följer mer än andra är Endeavour. Jag har inte köpt tillbaka den aktien ännu. Jag tyckte deras Mali verksamhet var sämre än jag väntat mig och även Q2 bör bli svag vilket förstärks av att regnsäsongen är igång nu. Slutligen såg jag notis av att kriget blossat upp i norra Mali igen. Kort sagt jag fortsätter avvakta med inköp.

5 kommentarer:

  1. Det här kommer nog överraska de flesta:


    Gold/Mining Stocks STILL The Best Asset Class, YTD May 19, 2014

    Sure doesn’t seem like it, does it? Here’s the numbers as of today:

    S&P 500: +1.9%
    Russell 2000: -4.5%
    Gold: +7.6%
    HUI miner index: +9.6%

    The sentiment numbers for gold, silver and the mining stocks are almost as low as they were in June 2013 near the bottom of the big, manipulated price correction. As you can see, the actual performance of gold and mining shares has diverged in a meaningful way from the negativity sentiment indicators.

    This suggests to me that not only is the general investment community bearish on the precious metals, but they are incorrectly bearish. In other words, although it’s difficult to see what the catalyst will be, the sector is set up to explode higher. It’s just a matter of when.

    While we don’t know what the spark will be, the massive pile of tinder that will catch the spark is growing bigger and drier by the day…

    (http://investmentresearchdynamics.com/goldmining-stocks-still-the-best-asset-class-ytd/)

    Captain Obvious

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant. Jag såg rubrik om att Indiens april siffror för guldköp var fortsatt usla. Om dom rullar igång med normal takt samtidigt som väst investerare får sniff på vändning och då ska in igen så kan det nog gå rätt fort till säg +1500 usd. Men sommar är sommar och Indien behöver lite tid på sig för att få statt på de rejäla valutainflöden man nog vill se innan man agerar på allvar. Hösten känns som troligt ljusnande tid för mig.

      Radera
  2. Hej igen Original B

    Blev lite nyfiken på EDV.TO jag antog du pratade om (det fanns fler med namnet Endeavour i sig dock inget Endeavour Gold) men inte hunnit läsa in mig på fundamenta ännu. Chartet fullkomligt osade styrka och hade du köpt in dig på första botten (i en aktiverad dubbelbotten) för ung ett år sedan skulle du legat ca 100% upp idag. Kan nämna att det finns fler aktier man kunnat göra ca 100% sista året så EDV är knappast ett totalt undantag utan beter sig mer som en branschledare. Det finns iofs mkt mer att säga om den tekniska biten. men bara en sak till som jag vill nämna just nu nämligen att det tycks som att aktien skall få ett viktigt reaktionsdatum den 22 denna månad, dvs om två börsdagar (+/- en dag). Reaktionsdatum innebär att den ska bryta sig upp (eller ned) ur det ganska svagt nedsluttande smala band det legat i sedan snart en månad och som idag begränsas av Can$ 0.83 på uppsidan o $ 0.77 på nedsidan. Skulle det bryta uppåt bör absolut du inte vänta! Men gardera gärna på nedsidan med för dig ett lämpligt stopp säg 5% ned
    Jag ser hela formationen sista året som en gigantisk bottenformation med en betydligt större än normal omsättning och med stigande positivt volymindex.
    Betr summer doldrum bör du känna till att säsongsmönster inte går att lita på även när de inträffar nio fall av tio. Den tionde gången kan man mycket väl få en våldsam reaktion åt "fel håll" eftersom nästan alla ligger fel och räknar med nedgång. När sedan alla ska rätta till att de legat fel och insett detta kan man få både mkt starka och långvariga motreaktioner.

    Captain Obvious (som redan sagt för mkt but hey we are amongst friends, right?)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att TA anser det irrelevant men EDV har ju haft en ny storägare som flaggat upp att dom köpt över marknaden. Jag var inte jätteimponerad av senaste rapporten när det gäller Mali och det stod klart att även Q2 blir svagt där. Sen tror jag som sagt att det behöver komma klar statistik på valutainflöden efter valet i Indien innan dom släpper på guldimporten på allvar.

      Uppskattar ditt inlägg och jag tar chansen att upprepa att jag välkomnar gästinlägg tex på TA eller andra idéer. Kan vara om aktier på alla börser inkl Stockholm. Bara maila mig.

      Radera
  3. "India announced today that it is going to modify some of its gold import rules. Private jewellery exporters, who have been banned from importing gold since July 2013 will be allowed to resume importing gold – effective immediately."

    http://investmentresearchdynamics.com/the-gold-rush-in-india-begins/

    Captain Obvious

    SvaraRadera