söndag 27 april 2014

Uran intervju


http://talkdigitalnetwork.com/2014/04/uranium-boom-or-bust/

Jag sålde rätt aktivt tidigare som jag skrev. Mycket sålde jag för tidigt, PWE sålde jag inte alls fast jag borde ha gjort det, men uranbolagen är speciella, det är så extrem volatilitet att när vi går genom en sån här cykel så handlar det mest om att man överhuvudtaget brytt sig om att trejda när det stiger dramatiskt, att casha hem lite för att kunna handla tillbaka när sentimentet som så ofta bara några veckor senare är precis det motsatta, massiv pessimism.

Massiv pessimism trots att Japan säger att nu ska dom återstarta även om detaljer och datum saknas. Trots att hela Ukraina krisen skriker rakt ut i ansiktet på miljöpartistiska européer att man kan inte lägga ner kärnkraft, stoppa shalegas och samtidigt tro att man ska kunna minska beroendet av rysk gas. Nu ska EU hålla möten om hur man på sikt ska minska behovet av rysk gas, rimligen är detta kärnkraftspositivt!

Kina kickar varje år igång nya kärnkraftverk och startar varje år nya byggnationer av jätteverk. Men jag måste säga att jag är förvånad att kineserna inte verkar passa på att lägga en del av sina dollarreserver i att handla på sig större strategiska lager av uran till priser så långt under produktionskostnaderna. Men man kan också vända på det, vad säger att dom inte börjar göra det eller utökar det i framtiden?

Men sanningen är att åtminstone jag tittar inte på dessa investeringar på flera års sikt. Jag tittar på några månaders sikt när jag är långsiktig max 6 månader.

På det hela taget så tycker jag att jag gjort någorlunda rätt vad gäller sektorn och jag tänker nog fortsätta med att hålla absolut max 10% av portföljen i sektorn (idag ca 5%) och tvinga mig själv att sälja ner viktiningen aggressivt när jag har stora vinster respektive snitta in mot 10% när pessimismen är stor. Givet att vi inte ser en ny olycka (vilket kan hända då flera länder inklusive Sverige har åsikten att gamla reaktorer är okej men nya dåligt) så borde det bara vara en tidsfråga. Dock måste man inse att bolagen försämras med tiden, det är lite som mjölk, även om du vet att du troligen får stort behov av mjölk om 2-4 veckor så står du inte som vinnare om du köper nu och får rätt om 4 veckor :-), gäller att vara aktiv på vägen och inte minst se upp med bolag med blödande ekonomi.

Före Fukushima så hade uran spot repat sig till över 70 usd. Idag är vi på 32 usd. Om vi ser +70 usd så är min gissning att de flesta bolag kommer sticka typ 5 ggr pengarna från sin botten (notera noga att jag inte säger från dagens nivå...). Det i sig illustrerar samtidigt lite av problemet med vad jag skriver om trading ovan. Vinsten med att trejda är lägre risk, priset är lägre exponering när det väl drar.

2 kommentarer:

  1. Scoris postade en intervju där det framkommer att USA säljer av sina strategiska uranlager eftersom man behöver stålar. Och sedan har vi Cigarr Lake som du själv nämnt kommer onstream. Frågan är hur dessa faktorer påverkar utbudssidan, och hur utbudet såg ut före Fukushima? Det kan verkligen dröja något år till innan vi ser återhämntning i priset. Samtidigt verkar kurserna på bolagen röra sig liknande övriga råvarubolag på exempelvis TSX. Även om sommartorkan står för dörren så känns det positivt att tech/biotechbubblan börjat pysa lite, och hoppet om ett sentimentskifte likande det vid millennieskiftet från IT till råvaror lever.
    /Sebbe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja också har vi ju ryssavtalet som ersatts av en light variant, Paladin och några andra som fallit bort. Helt klart många faktorer som är svåra att få överblick på. Vore jag säker på snabb återhämtning skulle jag vara tyngre viktad.

      Radera