söndag 6 april 2014

TV i Android mobil

Jag har skrivit positivt om Magine TV tidigare. Nytt för oss är att vi nu testat deras "app" till Android, i vårt fall Samsung S3 och S4.

Fungerar suveränt måste jag säga och jag ser fram emot att använda den på de långa bussresorna med Göteborgs eländigt långsamma lokaltrafik.

Magine är ju ett projekt under uppbyggnad och dom är därför mycket generösa med att låta dig pröva gratis. En hel månad med deras fulla tjänster kan enkelt tecknas utan avgift och utan kreditkort etc. Allt som behövs är ett gmail e-mail konto vilket ju enkelt tecknas på gmail.com. De flesta med Android har väl redan det för övrigt.

Det man ska vara medveten om är att högkvalitativ TV i mobilen tuggar GB. 0.8 GB per timme var vad jag mätte upp (bolaget säger att man siktar på "lättare versioner" framöver). Personligen har jag ju fri surf i min mobil så det är inget problem men om man inte har det men däremot t.ex fiber hemma är det ju viktigt att ställa in så att mobilen automatiskt ansluter till hemmanätverket när man är hemma.

Värt att notera är att Magine är mycket starka på bra barnkanaler samt att det på ett abonnemang går att titta på två olika kanaler samtidigt på två olika telefoner/datorer. Kommunicerar ni med dom så tjata på dom om att lägga till CNBC. Bloomberg finns redan. Magine behöver förbättra sitt utbud för att verkligt motivera 99,- tror jag rent generellt. Oss passar dom dock perfekt av tre skäl:
1. Vi har fiber, dvs fritt surf i huset
2. Vi uppskattar deras rika barnkanalsutbud till våra tre barn
3. Vi har två mobiltelefoner med gammalt abonnemang som ger fri surf.

Utöver SVT utbudet finns följande kanaler vid gratis månadsprenumeration och därefter 99,-. TV4 kanalerna är dock på väg bort efter märkligt internt förhandlingsbråk inom Bonniersfamiljen. Andra nya kanaler på väg in och jag håller som sagt tummarna för CNBC men även RT. Skulle jag gissa så kommer framöver spanska, franska och tyska kanaler då bolaget verkar sikta på att expandera mot stora EU länder.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar