torsdag 24 april 2014

Genombrott för Nautilus

Jag har tagit in lite aktier baserat på detta och att aktien inte dragit kraftigt (köpte på 24.5 - 25 cent). Conf call om några dagar.
April 24 (Reuters) - Nautilus Minerals Inc said it settled with the Papua New Guinea government, allowing it to start work on the world's first undersea metal mining project.
The company aims to mine copper, gold and silver from the Solwara 1 project, located in the Bismark Sea to the north of Papua New Guinea.
Under the agreement, the Papua New Guinea government is entitled to a 15 percent stake in the project and has the option to increase it by another 15 percent in the next 12 months.
The agreement is conditional to the government arranging $113 million by July 31 as part of its 15 percent share of the capital needed to complete the development phase of the project up to first production.
The government has already paid Nautilus a non-refundable deposit of $7 million for its initial 15 percent stake, the company said in a statement on Thursday.
Nautilus plans to use technology from the offshore oil and gas industry to be the first company to mine underwater metal deposits. It has been looking for a vessel that can scour the seabed for minerals.
Chief Executive Mike Johnston said on Thursday the company was in talks with potential vessel partners. It has also launched a tender process with shipyards with experience in building offshore construction vessels.
In October, an arbitrator ruled in favor of the Canadian company in a dispute with Papua New Guinea over the ownership of the Solwara project after a nearly two-year battle.
Nautilus had accused the government of not coming through on its share of financing for the project, while the government had accused Nautilus of not fulfilling some of its obligations.

RED: Fanns ett par miljoner aktier till salu där på 25 cent. Sålde en del löpande uppåt men har ca 40% av vad jag tog kvar vilket betyder kanske 1.5% av portföljen. Bra dag.

4 kommentarer:

  1. Spännande projekt minst sagt!!
    Hur högt kan aktien stiga på den här nyheten? Ingen ide att gå in nu va utan vänta på rekyl?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det låter nog som jag hade resonerat också. Oftast så lugnar ju aktier ned sig efter nyheter och vi har sommar inte jättelångt bort.

      Jag har följt dom senaste åren och fanns på pressrelease lista vilket blev mkt lönsamt för mig. Har nästan dubbel på det jag har kvar eller uttryckt på annat sätt det adderade 1% på portföljen på två dagar och tuggade bort en substantiell del av stryket jag tog på Argent....

      Nu har jag 2% av portföljen ca i bolaget och fortsätter den 20% eller så upp halverar jag nog igen annars håller jag. Bolaget är verkar hyggligt kapitaliserat men PP kommer säkerligen, frågan är mest på vilken nivå och om vi ser styrka i aktien under/efter PPn vilket till del säkert hänger samman med om ledningen lyckas hålla emot när det krävs warranter i paketet...

      Börsvärde nu är över 200 mcad. Att det vid 25 cent var högre än jag trodde (100 mcad) var nog det som tyvärr hindrade mig från att slå ännu mer aggressivt på den dolda säljaren där. Ja ja, alltid lätt att vara efterklok... och det var skoj att jag fick ut bloggen i tid. Låg nog några tiotal minuter ute när kursen var 25 cent och några timmar ute när kursen var under 30 cent.

      En sak som förvånade mig lite när jag uppdaterade mig nu var att så mycket utrustning för "brytningen" verkar klar. Jag gissar det är hög tid för Greenpeace att planlägga sabotageaktioner om man ska hinna med.

      Radera
    2. Ja, det var riktigt kul att du hann lägga ut den på bloggen så tidig! Såg när du la ut artikeln igår men det är väl för sent att hoppa på nu

      Radera
    3. Det fanns ju inte direkt tid att förklara bolaget men jag visste att det finns en del folk jag haft kontakt med genom åren som följt bolaget och ägt det och som rimligen skulle inse att det där såg ut som ett genombrott i kontakterna med regeringen.

      Jag skulle inte hoppa på nu men avgörande är om dom kommer i produktion och vilken typ av lönsamhet dom då får. Man kan ju tänka sig ett scenario där det är väldigt hög lönsamhet pga höga värden per ton malm men jag måste erkänna att jag har noll aning om det. Minns att jag tänkte likadant om Ivanhoe Mines och blev rejält besviken när jag såg första prognoserna på cash cost så det handlar om rena gissningar och därav låg viktning för mig. Har ingen lust att få kraftig effekt på portföljen om man ligger med säg 5% vikt och t.ex ser den halveras under sommarstiltje... då vill jag hellre kunna plussa på vikt igen.

      Radera