onsdag 16 april 2014

Fullt logiskt

Stora delar av ukrainas befolkning är som bekant rysketnisk, speciellt i syd och öst. Stora delar av ukrainas armé är rysketnisk.


Vi såg det på Krim och vi ser det nu. Kruxet för väst är att så stor del av ukrainas befolkning känner oro när parlamentets majoritet med våld jagades på flykt och kuppmakarna valde sig själva med resterna av parlamentet, avskaffade ryska som officiellt språk och till och med idag misshandlar de som försöker bedriva demokratisk kampanj. Hur man än vrider på det så misshandlar och dödar de styrande i Kiev sina egna medborgare. Att i Kiev som politiker demokratiskt företräda den stora minoriteten är modigt, riktigt modigt. Att denna högrisk grupp blir svårt misshandlad kan omöjligt ske utan Kiev regeringens passivt aktiva medverkan. 

I Aftonbladet och Dagens nyheters chattar så spärras de som har avvikande åsikter, det vet jag själv medans påhopp mot de som inte stödjer krigshetsandet släpps igenom ograverat när man utan att tillföra debatten något hävdar att vi som inte stödjer hetsandet, att dessa är svenskspråkiga ryska agenter från ambassaden... En sidas åsikter släpps igenom en sida censureras och släpps huvudsakligen inte genom.

I Svensk Radio antyder man rakt av att det är ryska trupper som är på plats så fort män i gröna kläder viftar med rysk flagga. Man diskuterar inte alls att Ryssland inte har någon anledning att skicka trupper när etniska ryssar deserterar från ukrainska armén och har gjort så mycket offentligt sen den här konflikten uppstod.

Hur kan man påstå att det är en legitim regering när lagligt valda parlamentsledamöter flytt för sitt liv, mängder med politiker och mediachefer offentligt misshandlats inför rullande kameror och när kvarvarande parlamentariker väljer en regering och ny president som ersätter den som lagligt valdes tidigare? Hur kan någon påstå att detta är demokratiskt? Det är ju en absurd parodi.

Oavsett vad vi tycker så är risken nu stor att vi kommer se strider med tunga vapen efter att Ukraina armén rört sig österut och då man blockerar rysketniska delen av befolkningen från att vara med i samtalen om Ukrainas framtid. I takt med att ryssar dödas så kommer vi närmare ett ryskt militärt ingripande. Jag antar att folk då kommer säga: Vad var det vi sa!!

12 kommentarer:

  1. Helt enig i beskrivningen av "gammelmedias" helt obegripligt självpåtagna roll som förmedlare av propaganda. resultatet kommer bara att bli att allt fler tröttnar på att läsa tidningen och följa de så kallade nyheterna på TV. I stället tar man sig en tur på internet och kanske blir intresserad av diskussionen på "klimatupplysningen.se" eller kanske kollar upp vad intressante Lars Bern har att anföra på "antropocene.se".

    MVH
    Tomas Lind

    SvaraRadera
  2. Hur ställer du dig till att proryska grupper tar över regeringsbyggnader med våld?

    Hur ställer du dig till om att den "ryska" befolkningen i Estland Lettland och Litauen skulle göra samma sak i respektive länder?

    Inget illa menat men är nyfiken på hur du tänker i dessa frågor

    SvaraRadera
    Svar
    1. No worry, du får gärna kritisera mig på politik.

      Jag tycker våld är fel i Donetsk och jag tycker det är fel i Kiev. Om vi jämför vad som hänt i Krim med hur USA avskiljde Kosovo från Serbien eller hur man massakrerade flyende irakiska soldater (som aldrig hade kastat bäbisar från kuvöser som jänkarna påstod) så tycker jag det är fascinerande och imponerande. Med så mycket deserterande rysketniska grupper så är det mycket vapen i rörelse och jag gläds över fredligheten i upproren.

      Frågan om Baltikum är intressant. I princip så tycker jag det borde gå att avskilja större landområden även från dessa länder om det är majoritetens vilja. Som jag ser det så spikades den principen stenhårt i forna Jugoslavien av USA m.fl.

      Man kan inte ha en regel för de fall som USA gillar och en annan för alla andra situationer.

      Så ser jag på det hela och jag tycker för övrigt att det är fel att delar av Göteborg hade kvalificerad majoritet (över 2/3) som vill bilda egen kommun men att vi förvägras av att majoriteten i staden som den ser ut idag förvägrar oss rätten till självbestämmande....

      Japp man kan driva rätten till självbestämande till löje men gränsen dras enkelt genom om man låter ekonomi snarare än politik dra den gränsen. Om en stat blir för liten så kommer den med tiden upphöra.

      En sista sak jag skulle vilja lägga till är att jag lärt mig av dagens EU att större stater egentligen är något negativt då konkurrensen om de arbetande medborgarna och företagen försvagas. Läs: minimimoms, minimiföretagsbeskattning etc som EU försöker genomföra.

      Radera
    2. Ska dock säga att jag inte tror ryssar i Baltikum vill tillhöra Ryssland. I alla fall inte om de baltiska staterna slutar diskriminera och ger dom medborgarskap. Krisen i Ukraina hade troligen inte utvecklats som den gjort om första beslutet från kuppmakarna inte hade varit att avskaffa ryska som ett av två officiella språk.

      Radera
  3. hur ser du på uranet nu, dom flesta uranaktier har gått ner nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är igång och köper tillbaka samt har ökat i pwe.

      Radera
  4. vilka mer än pwe ökar du i? hur ser du på zadar nu efter nedgången? har du kvar några?

    SvaraRadera
  5. Äger pwe ure lk zadar för tillfället o är på mobil så kortfattat

    SvaraRadera
  6. Anonymous säljer för allt vad tygen håller i zad och pwe. Har du någon aning om vem eller vilka det är. Särskilt i zad görs det ju på ett klumpigt sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä det har jag faktiskt inte. Det har ju spekulerarats lite här i kommentarerna om det tidigare vad gäller PWE men jag har inga fakta.

      Jag har min tidplan i den aktien och det inkluderar att den kommer åka upp och ner innan den förhoppningsvis vänder uppåt på allvar i augusti när mergern är klar och nya bolaget börjar marknadsföras under hösten.

      Med NRC tillståndet så har dom levt upp till de förväntningar jag hade på dom innan dess.

      Triggers innan sista juli skulle kunna vara EPA (environmental protection agency) och de lokala tillstånden där bolaget ju indikerat att båda dessa är i närtid. Kombinerar man dom med uppstart i Japan så kan vi få en rejäl tjuvstart på uppgången gissar jag.

      Zadar och LK är bolag jag håller utan att fördjupa mig jättemycket då jag vill ha bred portfölj och vet att när uran blir hett så dubblas/tripplas sådana exploration stocks snabbt. Att Zadar är ner kanske 15% sen jag köpte den bekymrar mig inte alls, det studsar snabbt tillbaka vid någorlunda goda nyheter. Å andra sidan är det inte typ av aktie jag tar in mer av när den går ner.

      URE fick jag för lite av på 1.43 men jag prickade kanske botten i denna vevan vilket man kan glädjas över och går den ner igen kommer jag öka. URZ är för tillfället för het och inte aktuell för mig. EFR håller jag koll på om den rör sig mot 8 blankt. UEC borde jag ta in om den dippar (tillfälligt?) styggt under 1 usd just när sådan jämn siffra bryts.

      Alltså återigen, jag tror på att hålla bred diversifierad portfölj.

      Radera
    2. Om EFR så ska man ju veta att det är konventionell mining av uran snarare än ISR. Dvs om ISR kan leva gott på 50 usd uran så behöver nog EFR kanske 20 usd till. Men hävstången i en värld av 100 usd uran är ju väldigt bra.

      Det är bara viktigt att man förstår att alla uranaktier förutom Cameco har en rätt stor sannolikhet att kunna gå i konkurs på säg 2-3 års sikt om saker går åt fel håll. Dvs japp, det går att tjäna en livsförändrande typ av förmögenhet om man satsar hårt men risken är också stor att förlora allt så det gäller att tänka genom strategin mycket noga.

      Radera