måndag 28 april 2014

Dryga 7% upp på Madalena idag

40% steg till slut Nautilus idag, med den typen av förändring så påverkar det även när man bara har 2% i portföljen. Först sålde jag löpande för att sänka en för hög vikt nu säljer jag löpande för att börsvärdet börjar bli rätt högt. Frågan jag ställer mig är vad dom kan nå för lönsamhet. Jättesvårt att gissa tänkbar cash cost etc. Men det är spännande och jag ska försöka behålla ett innehav.

I övrigt var börsdagen dålig med kostsamma 3.7% ner på Enterprise (stängdes starkt igår och svagt idag på sluttampen vilket överdriver svängningen) och stark krona. Även uranbolagen har det fortsatt tungt. Totalt sett rätt stillastående i portföljen men morgondagen blir spännande. Ofta krävs det ju att analytiker höjer riktkurser etc för att ett bolag som Madalena ska rycka på allvar och det tar ju en dag. Men jag noterar också att vi omsatte bra med aktier, det är precis vad som behövs, aktiva säljare behöver bli klara för att rycken ska komma. Ännu en gång utmärkta tradingvinster i bolaget på enstaka poster men avsikten är att ligga tung i väntan på att förhoppningen om mycket, mycket högre kurser ska realiseras i takt med att dom och andra sätter fler och fler lyckade borrhål i Argentinas Vaca Muerta.

5 kommentarer:

  1. är det fel tid att äga uranaktier över sommaren? precis som med pm?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Risken finns, men Japan har ju kapacitet att ändra det gissar jag.

      Radera
  2. Varför tror du att Madalena faller tungt idag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte. Jag har läst Haywood's rapport och det bekräftar bara att gårdagens borrhål såväl som informationen av det första borrhålets utveckling var starkt.

      Kanske sell on the news, kanske dagens rapport om förlust under 2013 påverkar folk som inte förstår att bolag i detta skedet gör förluster...

      Du såg vad jag skrev igår, jag sålde mina två igår tagna poster på 74 cent just därför att jag vet att sånt här händer tämligen ofta och över 5% vinst på en dag är bra. Båda posterna är idag återtagna på 70 resp 71 cent.

      Vad gäller uranbolagen så ligger dom ju i nedfas nu, inget nytt. Jag har typ 5% av portföljen där efter köpen jag gjort och om det backar till 4% genom 20% nedgång så betyder det 1% ned i min portfölj. När/om det vänder så kan det som bekant bli väldigt turbulent uppåt och innan det kan jag komma trejda uppgångar.

      Enterprise Group T.E bör ha sin rapport för Q1 ute inom 1-2 veckor.

      Radera
  3. Uranbolagen faller tungt med...

    SvaraRadera