lördag 8 mars 2014

Skälet jag köpte Endeavour Mining och tror dom är fortsatt köpvärda

Jag har haft lite ont om tid och förklaringen till köpet sist på 82-83 och därefter rejält ner till och med 80 följt av försäljning på 84 så att GAV är på typ 81 och vikten i portföljen per nu efter uppgången ca 9%, den förklaringen var ju minst sagt kortfattad så låt oss ta mer om det nu.

Antal aktier i bolaget: 413 miljoner och numera obefintligt med billiga warranter ger börsvärde på 384 mcad eller bättre för jämförelser 350 musd vid 93 cent börskurs.

I slutet av januari släppte bolaget följande uppgifter om förväntat mer eller mindre fritt kassaflöde vid 1250 usd guld:
Table 4 2014 All-in Sustaining Cost Guidance and Margin at $1,250 gold price

2014 Guidance, in $/ozMid-2014 Guidance, in $Million
Gold Production Range (ozs)400,000 -440,000420,000
$/oz$Million
Revenue (at $1,250)$525
Royalties$60-$70Royalties27
Cash costs$775-$825Cash costs336
Corporate G&A$40-$45Corporate G&A17
"EBITDA" margin145
Sustaining capital$110-$130Sustaining capital50
AISC per ounce$985-$1,070AISC Margin$95
All-in sustaining cost 2014 (AISC) guidance notes
All in sustaining cost är en närmast överdriven siffra på ett bolags produktionskostnader men för den konservative attraktiv och enkel att jobba med. Verkliga, synliga och beskattningsbara kommer dock vara lägre då bolagen ju har sina avskrivningar även om man till del kan "kvitta" dom mot sustaining capital som ju också ofta ska skrivas av snarare än läggas som kostnad på ett år. Bokföring och icke bokföringsmässiga termer som AISC och total cash cost kan vridas och vändas på många sätt... Men som sagt, detta är ett attraktivt och konservativt sätt att få en indikation på att bolaget vid 1250 usd guld förväntar sig avkasta knappt 100 musd vilket vi kan jämföra med nuvarande börsvärde på 350 musd.

Vi kan se att det bygger på snitt AISC om snitt av prognosen 985 och 1070 dvs 1037 usd/ounce att jämföra med prisantagandet på 1250 guld, dvs marginal på 213 usd.

Guld är idag 1340 dvs 90 usd högre eller efter royalties ca 85 eller typ 40% högre än de antagna 95 usd AISC margin dvs ca 135 musd att jämföra med börsvärde 350 musd. Tänk vad multiplarna på PM bolag kommit ner sen svunna tider :-)  men det gäller att hitta bolag som utvecklats under de senaste tuffa åren och som har en bra tillväxtprofil. Jag tycker inte det är helt lätt i PM sektorn men Endeavour uppfyller mina krav väl.

6e mars, dvs häromdagen meddelade så bolaget att nya storgruvan Agbaou går bättre än budget. 5000 ounce bättre på bara två månader. När en gruva ger mer ounce än väntat så betyder det två saker:
- Just mer ounce... men även
- Lägre cash cost då diverse kostnader kan slås ut på fler ounce.
Hur helåret blir vet vi inte men att en ny gruvuppstart går bra är i sig otroligt viktigt (då det ju som bekant händer att det skiter sig...).

De andra skälen förutom specifikt detta bolaget att jag plöjde in var att Indiens bytesbalans svängt på ett imponerande sätt efter valutafallet, underskottet är ner rejält samtidigt som valet närmar sig. Antydningar finns om att kampanjen mot guld kan komma lättas så snart som i mitten på denna månaden. Jag säger lätta... inte upphöra... dvs något sänkta importskatter. Addera till det som jag också var mycket tidig att bevaka här... nämligen att vi närmar oss 5 år av förra kinesiska reservuppdateringen av guld samt att TA börjar se stabilare ut för guld (som det alltid gör när något redan gått upp en del...) så känner jag mig som sagt lite tryggare även vad gäller guld i stort. Dvs att risk vs reward inte riktigt har samma hotfulla komponent på risksidan.

En sak till att nämna om EDV är att dom har ett ytterligare mycket attraktivt projekt i Burkina Faso som ligger strax söder om Semafo's Mana gruva. Stort projekt med bra årlig förväntad produktion, rimligt Capex, suverän infrastruktur, rätt låg cash cost, bra land. Endeavour är på väg att smyga upp och bli en riktigt stor guldproducent efter köpet av Avion. Dom producerar ju i västafrika men är rätt diversifierade och efter skattechocken i Mexiko så borde det en gång för alla stå klart att alla länder har sina risker. (Mexiko's skatter är ett ämne för en egen blogg men det är värt att poängtera att man har ett närmast progressivt system som drabbar som hårdast när metallpriserna stiger och för bolag med högt capex då man beskattar "vinst" före avskrivningar)

EDV är diversifierat över fyra länder i västafrika, i min värld lägre risk än ett bolag med alla ägg i ett land även om man som investerare också naturligtvis enkelt kan och bör diversifiera det själv (jag bör t.ex inte samla på mig fler bolag i västafrika).

Det blir kort sagt spännande att se om aktiekursen fortsätter uppåt. Bra början är alltid trevligt och väger upp annat där tajmingen inte varit lika bra... men det är ju själva poängen med diversifiering.

8 kommentarer:

  1. Tack för det inlägget!

    Mvh,
    Frihetsfonden

    SvaraRadera
  2. Hej OB

    Har du koll på eget kapital på Endeavour respektive P/B?

    Utifrån AISC som du angivit och 135 respektive 100 MUSD vinst per aktie på guldpris 1340 och 1250 usd/oz så blir P/E 2,59 och 3,78.

    Jag funderar på öka mer i Endeavour men har svårt att avgöra om det är läge nu. Jag tänker att det kan komma en rekyl på grund av kursuppgången och/eller med en ev. rekyl på guldpriset

    Vad tror du OB om upplägg nu och framöver för att akkumulera i Endeavour?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag lägger inte direkt fokus på den vinklingen av balansräkningen, är kanske en brist, inte minst då det teoretiskt påverkar saker som skatter (vad bolaget tryckt in i projektet) men mitt fokus ligger än mer idag i ett bolag som EDV på följande:
      - Vad kan dom tänkas tjäna i fritt kapital kommande år vid olika guldpriser?
      - Vad kommer dessa pengar användas till?
      - Är intjäningsförmågan uthållig eller står dom inför stora investeringar i verksamheten (utan att växa) eller ännu värre måste dom köpa ersättningsprojekt för att sen investera?
      - Är intjäningsförmågan på väg upp eller ner baserat på bl.a grades och hur mycket sten man måste flytta för att komma åt malm m.m?

      Sen om det här med begreppet AISC och andra begrepp. Jag antydde ju ovan att det är ett bra begrepp men inte perfekt. Samma sak med EBITDA margin som också är väldigt användbart och som du ser bolaget använda lite högre upp. Intjänat före räntor, skatt, avskrivningar och amortering.

      Amortering har ju ändå inte där att göra när vi tittar på "vinstkapacitet", men det har räntor, skatt och avskrivningar. Istället för avskrivningar så lägger man alltså till "sustaining capital" dvs vad som krävs för investeringar för att "vara oförändrad" som jag fattar det. Typ att borra fram nya reserver och access tunnlar och andra mer klassiska ersättningsinvesteringar.

      Men du har alltså åtminstone kvar skatt (vilket också är knutet till minoritetsandelar vilka å andra sidan först triggas då investering + ränta återvunnits och i praktiken är mindre viktig) och räntor. EDV har räntor men dessa lär falla pga det goda kassaflödet nu. Skatt är klart begränsad, t.ex är nya stora gruvan skattefri kommande 5 år.

      På din sista halva så skulle jag säga att jag misstänker att TA folk skulle påstå att aktien brutit ut (utan att jag själv tittat på något chart etc) och jag undrar om den inte kommer fortsätta upp i närtid. Kanske kan någon ge input om det. Sen får vi ju se om Indien och Kina gör något i vår eller om vi har anledning att så småningom börja titta mot trist sommar...

      Radera
  3. Förra året såg det ut som att EDV började sitt kursras månader innan guldet och andra gruvbolag startade sin kollaps i April. Vad var anledningen, och är det något som kan spöka igen?
    /Sebbe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utan att alls kolla datum osv så tänkte jag idag att det är slående att dom tog mycket stryk för Avion förvärvet. Avion är för många Mali till stor del och där var ju oro. Jag skulle tillägga att det gäller att hålla koll på mängden guld i de gruvorna. Men jag skulle också säga att med Hounde som kommande projekt i Burkina så tillfördes EDV ett fantastiskt fint projekt jämfört med de gruvor man då själv hade. Hounde är troligen kraftigt underskattat då det fanns "incitament" att inte borra upp för mycket ounce innan start då det skulle trigga rätt för Barrick afrika tror jag det var att köpa in sig igen.

      Så småningom har vi alltså deras gruva i Elfenbenskusten som startats nu och den kommande i Burkina som flaggskepp medans lilla men lönsamma nuvarande Burkina gruvan fasas ut.

      Vad jag försöker säga är att jag tycker kvaliten går åt rätt håll och att Avion köpet var viktigt steg i det arbetet.

      Radera
  4. Någon idé om varför PWE faller tillbaka hela vägen ner? Är det Pinetree som säljer av kanske? Jag har köpt tillbaka min post. Det borde ju vara positivt att man nu har bättre säkrad finansiering tillsammans med de positiva signalerna från tillståndsmyndigheter.
    /Sebbe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det naturligtvis handlar om 1an som fortsätter sälja, kan vara Pinetree men du har också hela uransektorn som faller tillbaka då de facto uranpriset snarast backat vilket ju är en liten besvikelse. Jag har lättat på en del andra bolag, med facit i hand borde jag lättat även på PWE. Mitt mål är att ta tillbaka aktier men man ska absolut inte underskatta hur oerhört kraftigt det svänger, dvs för många bolag så kan det vara en hel del nedsida kvar. Förhoppningsvis dock inte i PWE...

      Jag tror PWE är en utmärkt lottsedel och senaste nyheterna som du nämner har förstärkt det så det var orsaken att jag aldrig sålde något vilket ju var synd som sagt :-)

      Radera
  5. EDV går starkt just nu och det är förstås trevligt :)

    SvaraRadera