tisdag 4 mars 2014

Ny PP i Enterprise Group...

Det är min torra gissning att börsstoppet handlar om. Ska inte beklaga mig, en bra del av min iofs illa tajmade etanolförsäljning gick in i T.E på 94 cent och den är nu börsstoppad på 118 cent. Man ska komma ihåg att kursrusningarna ofta är manipulerade av de som ska genomföra PPn. Jag gissar att snacket brukar gå så här.:

- PP?
- Nä... för det skulle jag vilja ha kurs minst 1.10 och vi är på 1.0 nu...
- Ok, så om vi kan göra PP på 1.10 så är ni med?
- Tja, jo... kanske
- Med standard halv warrant på 1.30?
- Alternativ a) Ja jag är idiot + bryr mig inte om aktieägarna så visst.
- Alternativ b) Nä nä, vi behöver egentligen inte PPn så någon warrant kan du glömma...

Gissar som sagt att dom är så heta att dom inte kan låta bli att dra in mer pengar. Ska vi säga 110 cent men ingen warrant denna gången? 1 dollar och halv warrant på 1.30 och jag kommer dra ett upprört mail...

RED: PP på 100 cent utan warrant... Jag ger er två alternativ:
a) Ledningen är idioter
b) Dealen diskuterades fram för ett tag sedan och OGIB's konferens deltagare drev kursen tillsammans med de mäklare som gör PPn... lite för högt och ledningen är blyga människor, typ som i Sverige som inte vågar stå upp vare sig för sig själva eller sina aktieägare och begära något i närheten av rimligt.

Oavsett så kan vi återigen konstatera att Kanada är fantastiskt, verkar inskrivet i lagen att mäklare är tillåtna att manipulera kurser i bolagen :-)  

Jag är kluven... detta är ett fantastiskt intressant bolag och jag skulle öka på sub 1 cad om marknaden surar till på allvar över svindleriet. Synd om OGIB's konferensdeltagare som de facto blev blåsta av bolagsledningen.

3 kommentarer:

  1. Lägger ut en intressant PDF om mjuka råvaror och inte minst etanol:

    http://www.progressivefuelslimited.com/Web_Data/pfldaily.pdf

    Pacific-etanolen just nu på ca 3.30 USD, mumma för PEIX.

    SvaraRadera
  2. Vad betyder PP? MVH Erik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det betyder att bolaget ger ut nya aktier till rabatterat pris utan företräde för existerande ägare. Står för "Private Placement".

      I Kanada krävs att man har portfölj på 500 tusen-1 mcad för att få teckna sådant samt när det är attraktivt som nu förstås goda kontakter med ansvariga mäklarna.

      Radera