onsdag 12 mars 2014

Några korta ord om förändringar i portföljen

Har lite mindre tid för börs och blogg just nu men det betyder inte direkt att jag handlar/förändrar mindre.

Några korta saker:
Jag äger aktier i följande bolag http://flyht.com/ baserat på olyckan i Malaysia. Jag är långt ifrån fullt inläst men bolaget tycks kort uttryckt vara världsledande på att knyta ihop plan, svarta låda info med realtidsöverföring från planen via satellit... Som den säljare jag är så känns det som att deras marknad borde ha växt och säljuppgiften förenklats... Megavarning för PP till kurs långt under dagskurs.

Jag har ökat i Enterprise (T.E) på nuvarande svaghet.

Jag har lättat i Eagle då jag tycker risk/reward är bättre i Argent men inte vill bli för exponerad mot dessa liknande bolag. En kommentar till är att Eagle rimligen just nu drabbas av ca 10 usd rabatt på WTI vilket Argent inte gör. Argent har som vi konstaterat svagheter och är ett riskablare bolag i dagsläget. Argent har rapporterat, det har inte Eagle gjort.

Metallen guld kan vara mitt i ett utbrott rapporteras det om. Att detta sker under volym är tydligen önskvärt. Se experterna som jag har i bloggrullen som källor. Detta från Pluschau. Jag är nöjd med valet av EDV och trejdar inte alls.

Jag har även tagit liten position i Ivanhoe Mines baserat på platinafyndigheten detta storbolag (men ej producent) har i Sydafrika. Om strejken slår ut dagens gruvor i landet som har höga produktionskostnader pga smala vener så är Ivanhoe framtiden med mekaniserad produktion och möjlighet att betala höga löner.

Uransektorn svänger inte oväntat. Uranpriset backade till 35.1 dvs riktigt dåligt, en besvikelse men mitt mål har hela tiden varit att utnyttja väntade helt våldsamma svängningar.

4 kommentarer:

  1. Vad tycker du om PEIX? Etanolpriset fortsatter valdigt bra och majs/naturgas ligger relativt stilla.

    http://www.nasdaq.com/markets/ethanol.aspx

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp du har alldeles rätt. Etanolpriserna, inte minst ut i tiden har stigit rejält sen jag skrev min dåligt tajmade artikel om hur man räknar crush spread.

      Om bolaget är köp eller sälj nu... jag tycker det är svårt och det nyhetsbrev som en gång fick mig att introducera bolaget för svenska läsare i höstas, han tar successiv vinst nu, senast nytt sånt besked häromdagen. En annan författare jag har respekt för ligger fortsatt aggressivt lång.

      Korrekt bedömning är nog som en av dom skrev nyss och som jag även skrev i min blogg att ingen riktigt vet vad marknaden kommer sätta för multiplar på PEIX när röken skingras.

      Man kan notera att den första källan som sagt har skiftat så att hans största innehav nu är Enterprise (T.E) som är en annan lyckad placering som jag plankade och introducerade på svenska marknaden tillsammans med Scoris och där jag senaste dagarna ökat vikt kraftigt baserat på att jag tror de högre naturgaspriser vi sett i Kanada bör leda till fler infrastrukturprojekt och göra en het marknad ännu hetare. Jag rekar inte aktier men det är den aktien jag rekar att man sätter sig in i nu och sen fattar egna beslut. Lite naturligt tryck efter PPn nu men det går över och marknaden kommer återigen börja fokusera på hög tillväxt och låg värdering av EBITDA

      Radera
    2. Sen vad ska man säga... Guld 1370 för Endeavour... alltså finns inte på banan att jag tar vinst nu. Betyder inte att aktien inte kan backa och då speciellt om guld sviker men jag gillar bolaget och ledningen är... effektiva... har följt dom bra tag nu och dom är duktiga på att jaga kostnader vilket jag gillar skarpt.

      Inom PM har jag även tagit in Orvana trots kopparandelen. Tog lång tid men jag tror vändningen är här även för dom och nästa kvartal bör visa bra ökningar i guldproduktion på båda gruvor samtidigt som CC faller. Positiva och negativa hedgar gör det lite svårt men det är pappersvinster/förluster. Hårda fakta är förmånliga hedgar som i praktiken skyddat och skyddar kanske 30% av produktionen av guld och koppar till höga priser jämfört med dagens nivå till slutet av 2015 och då kanske guld ändå är stabilt över 1550, vem vet. Allt jag begär är att bolagen ska bli fundamentalt vassare under tuffa tider och det ser lite så ut även för ORV även om EDV är min absoluta favorit och stora innehav.

      På det hela taget är jag glad att bolagen jag jobbat nära med som Oceana, Orvana och Endeavour/Avion ändå klarat sig bra och inte blivit nått Atna eller liknande för att ta ett exempel.

      Radera
  2. Turn around case som PEIX är inte helt enkla att värdera. Som en klok man skrev så behöver de nog ett antal bra kvartal bakom sig för att förtjäna höga multiplar. De gjorde som bekant förlust tills alldeles nyligen. Aktien behöver nog också locka fler institutioner än vad den gör idag.

    Kan de bibehålla marginalerna från Q1 så bör vi se en vinst på sisådär 5 USD för helåret, så jag ser fortsatt en stor potential i bolaget även vid konservativa multiplar. Jag har sålt 15% av mitt innehav och sitter kvar med resten. Med det blir nog volatilt eftersom det är mest småsparare som äger PEIX.

    SvaraRadera