lördag 22 mars 2014

Endeavour Mining Conf call

Hoppas denna länken fungerar vidare kan man klicka här för större bild på presentationens bilder.

Jag har ingen aning om PM är rätt bransch men jag håller ändå en begränsad vikt mot sektorn baserat på bl.a:
- Chansen att Kina offentliggör ökning av statliga guldreserver på 5 årsdagen av senaste gången.
- Att valet i Indien i kombination med tilltagande smuggling leder till att tullarna lättas.
- Att de ekonomiska sanktionerna mot Ryssland gör att det landet och flera andra länder inser att statspapper i västländer har en ökad risk vad gäller konfiskation, stöld, sanktioner (eller vad man nu väljer kalla det) vilket fysiskt guld inte har.
- Att jag tycker Endeavour Mining är ett väldigt lågt värderat bolag med attraktiv tillväxtprofil och bra "fritt" kassaflöde även vid dagens priser. Fritt inom "" då pengarna troligen kommer gå till expansion av dagens produktion och låneåterbetalning.

Endeavour Mining:
Antal aktier: 413 milj aktier
Aktiekurs: 94 cent cad eller ca 84 cent usd.
Börsvärde: 347 musd
2014 prognos ounce: 400-440.000 ounce
Prognos produktionskostnad/ounce 2014: "AISC, All In Sustaining Cost" 985 - 1070 usd.
Prognos AISC marginal vid 1350 usd guld snitt: 135 musd
Känslighet: +-100 usd guld betyder +-40 musd från dessa 135.
2013 resultat var 325k ounce till AISC 1100 usd.

54-59 musd kan ses som expansionskapital för att lyfta produktionen vidare och då speciellt att avsluta expansionen vid Tabakoto och Segala komplexet i Mali. 2013 års produktion var 125k ounce och 2014 blir närmare 150k ounce. Lite större kapital än jag väntat mig men jag hade samtidigt en not om att det rimligen behövdes satsa pengar för att göra den nya produktionstakten mer uthållig (Tabakoto/Segala i Mali alltså) och man kan notera att produktionskostnaderna per ounce också förväntas falla med ca 150 usd/ounce och det är oerhört viktigt för att göra gruvan till en tillgång som har god marginal även vid den typ av bottenpriser under 1200 usd vi har sett historiskt.

Viktigt är att notera att man för bolaget som helhet ser 2014 som ett år där AISC är i fallande under året och under andra halvan prognos om under 1000 usd vilket då förhoppningsvis kommer vara max vad vi ser under 2015. Vi pratar helt klart om ett bolag som lyckats bryta den mycket olyckliga trenden i branschen av stigande produktionskostnader.

Under sensommaren väntas tillstånden för Hounde projektet komma. Det är ett projekt som planeras tillföra hela 180.000 ounce till mycket bra sub 800 usd AISC. Vi pratar dock 315 musd i investering. Jag gissar bolaget är mycket suget på att kicka igång detta. Siffran är skrämmande i relation till börsvärdet men väldigt mycket mer hanterbar vs AISC marginal under året och då speciellt när expansionscapex i Mali till stor del försvinner. Men det krävs troligen att vi etablerar oss klart över 1300 usd och snittar närmare 1350 i år.

Vad som är värt att veta om Hounde är att projektet som sagt förväntas sänka AISC för bolaget som helhet. En positiv slamkrypare med Hounde är att reserverna troligen är kraftigt underskattade då det fanns ett incitament att inte borra fram för mkt reserver då det kunde trigga rätt för en större tidigare ägare av projektet att ta andel i det. Utsikterna borde alltså vara goda att de 8 åren livslängd borde kunna ökas. Kort sagt vi kan inte bara konstatera att Hounde adderar 180k till 420k utan måste också inse att både detta och Agbaou lyfter kvalitén på bolagets ounce.

Summerar man så har bolaget gjort det mesta rätt, produktionskostnaderna faller och produktionen expanderar. Antingen får vi hyggliga guldpriser och då triggas troligen start av Hounde vilket kommer ta bolaget mot 600k ounce och 900 usd AISC till priset av att hela 2014 och 2015 års AISC marginal och kanske lite till slukas eller så får vi sub 1300 usd guld och bolaget kommer amortera lån och avvakta bättre guldpris. Produktionstakten lär då förbli som 2014 och till ungefär samma kostnader eller möjligen något lägre.

Mina förhoppningar inkluderar att aktiekursen är substantiellt högre vid årets slut om guld är minst 1300 usd då och snittat en bit över det. Vidare har jag förhoppningar att bolaget ska överleva även 1100 usd guld (dock kommer jag förlora pengar på placeringen..) samt flerdubbling om vi touchar 1500 usd och snittar över 1400 usd.

Det är fantastiskt vad mycket billigare den här branschen blivit. Men jag tror det är önskvärt att man fokuserar på de bolag som de facto lyckas använda de tuffa åren till att bli bättre. Jag tycker också Västafrika i dagsläget är en rätt attraktiv och konkurrenskraftig miljö för PM producenter.

När jag tittar på själva bolagen så kan jag ju nämna att jag tycker att en PM producent som Endeavour ur ett vinstvärderingsperspektiv känns mycket mer attraktivt än allt jag ser i uran där jag ju också äger och tittar en hel del. Eller uttryckt på ett annat sätt, man måste vara medveten om att det vill till att uranpriset verkligen stiger minst 50% (och utvecklingen så här långt är naturligtvis en besvikelse vilket är bekymmersamt då många bolag stigit rejält) medans för ett bolag som EDV så "räcker det" att guldpriset ligger kvar på dagens nivåer för att det borde bli lönsamt för oss aktieägare.

RED: Lite intressant artikel med trovärdiga källor som binder ihop dagens två bloggposter hjälpligt.

RED 2: Det finns som sagt några få intressanta intervjupersoner hos KWN, Art Cashin är en av dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar