onsdag 19 februari 2014

Sålt hela innehavet i Argent Energy Trust

Jag köpte dom för att dom trycktes ner väldigt mycket men jag var också väl medveten om att det fanns saker jag inte gillade med dom. Det är speciellt deras hedgning av olja jag har problem med. Bl.a ett omfattande hedgeprogram av LLS (Louisiana light sweet) för hela 2015 som tagits till nivåer som är förskräckligt långt under dagens nivåer (typ 90 usd), även mkt omfattande hedgning av naturgas för 14 och 15. Vad jag befarar är att dom måste skjuta till rejält med pengar för margin. Inget jättedramatiskt men det kan ge riktigt fula kvartalsvinstsiffror så studsen upp som gav mig 4-5% vinst på rejält innehav var perfekt för mig då vi troligen är bara ca 10 dagar från uppdatering.

Finns förstås möjligheten att den studsat för att något helt annat positivt läckt :-) men sånt är livet på börsen. Efter utmärkt period med fortsatt starkt PEIX (etanol) och mycket lyckad start på inträdet i Madalena Energy (jag sålde 1/8 på 67 cent igår så snitt är nog justerat för det typ 59 cent in) så är jag ute efter att höja likviditet igen och jag är uppe i ca 30%.

I samband med Argent vill jag också nämna att jag är mer nöjd med Eagle Energy. Oljan är mycket stark och uppgången här bör mer än väl täcka hedgemissar så jag håller innehavet intakt där trots att det gått mycket bra med för mig sen tunga inköp 40-50 cent under dagsnivå.

15 kommentarer:

  1. Hej

    Vilken börs menar man med ASX

    SvaraRadera
  2. Detta var var inte bra för uranaktierna:

    "En ny läcka av 100 ton radioaktivt vatten har upptäckts vid det havererade kärnkraftverket Fukushima i Japan, rapporterade kraftbolaget Tepco på torsdagen" Har du något nytt intressant att dela med dig av när det gäller uran, några nya intressanta aktier?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det handlar väl rimligen om vatten man spolar över som man inte lyckats fånga upp och som runnit ut i havet. Det där lär vara ett långsiktigt problem i Fukushima. Problemet var ju allt utbränt kärnbränsle man förvarade i bassängerna på övervåningen (hål i huvudet) för att miljöorganisationerna med Greenpeace i spetsen varit så effektiva att stoppa transporter till slutförvaring i urberg och upparbetning (hål i huvudet två och en orsak till katastrofens omfattning).

      Nej det sista positiva jag hörde för uranaktierna var att borgmästarvalet i Tokyo avgjordes till "återstartarnas" fördel vilket var mkt viktigt.

      Sen har vi förstås senaste ekonomiska siffrorna som visar ett desperat behov för landet att få igång kärnkraften och billigare el än importerad LNG.

      Jag tror ärligt talat det blir mycket svårt för Japan att undvika återstarta men jag satsar inte skjortan på det utan har minskat på studs upp i flera uranbolag, inklusive EFR och URE. En viktig del av mitt sätt att hantera sektorns höga risk.

      Radera
    2. Japans handelsunderskudd vokser
      Det japanske handelsunderskuddet i januar er det største om noen gang er registrert i løpet av én måned.
      Underskuddet var på 2.790 milliarder yen, ifølge nye tall som ble lagt fram torsdag. Summen tilsvarer 160 milliarder kroner.

      Importen økte med 25 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, mens eksporten bare økte med 9,5 prosent.

      En av årsakene til det voksende underskuddet er økt import av olje og gass. Behovet for fossil energi har økt etter at alle landets atomkraftverk ble stengt etter ulykken ved Fukushima-kraftverket i 2011.

      Den økonomiske veksten avtok siste halvår i fjor, noe som har ført til bekymring for tilstanden til landets økonomi.

      Radera
  3. Vad är skillnaden på Fission och Fission3.0? Vet du var man kan hitta en bra karta över Athabasca Basin där man kan se hur bolagen ligger och vilka som är grannar med varandra osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nix det kan inte jag. Kanske om du frågar Scoris?

      Radera
  4. Hur ser du på Awilco? Ligger du kvar lika tungt som 6 febr, typ 15 % ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, jag ligger kvar fullt ut. Rapport och utdelning inom en vecka gissar jag.

      Radera
    2. Hej!
      Jag hittar inte vilket sista datumet är för att få utdelning i Awilco. Vet du hur det ligger till?

      Radera
    3. Det lär stå i pressreleasen som släpps tisdag morgon den 25e. Det datumet är publicerat, inte datum för utdelning eller nivå på den. Kommer som sagt på tisdag.

      Radera
  5. Om man ska köpa i Cameco eller i Denison spelar det då någon roll om man köper i Kanada eller Usa?
    Är det samma bolag, bara det att det är noterat på två olika börser?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De flesta har lägre courtage i USA så om likviditen är likvärdig där så talar det för USA. Hur aktierna går i CAD eller USD kan ju variera med relationen cad/usd men för oss som växlar till sek blir resultatet där samma.

      Radera
  6. Powertech vs Zadar Ventures vad tycker du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är viktigast att påpeka att båda är lottsedlar som man inte ska äga för stor andel av portföljen i. Idealiskt är ju att äga en hel bunt sådana här bolag. Har man portfölj av storleken att man inte har råd att äga flera bolag eller att en sånt här papper blir stor del av portföljen så bör man kanske inte äga något av dom.

      Radera