tisdag 11 februari 2014

Crisis investing in Argentina

Argentina är ett land som fascinerar mig. När jag var liten så berättade pappa en historia för mig som nu troligen skulle ge risk för anmälan till diskrimineringsombudsmannen och jag själv med senaste svenska opinionsundersökningarna i färskt minne skulle påpeka att svenskarna inte på något sätt bättre.

Nåväl, historien gick i alla fall ut på att när Gud skapade Argentina som land så insåg han att han hade skapat ett land som har ALLT... och han blev plötsligt orolig att andra folk skulle bli avundsjuka så han bestämde sig för att jämna ut oddsen, han skapade argentinarna.

Argentina har många år av styre nu av något som kanske från början skulle beskrivits som Socialdemokrati men nu snarare blivit mer svenska vänsterpartiet i takt med att dom suttit länge och fått skörda effekterna av "Mer Rättvisa". Gudarna ska veta att de stackars argentinarna också fått skörda vad dom sått i valurnorna.

Men till saken, när man genom politiska beslut sabbar något så grundligt men där grundförutsättningarna är så bra... ja då tenderar det förr eller senare slå över åt andra hållet. Hösten 2015 är det val igen och i lokalval förra hösten så såg vi redan tecken på att lokala varianten av Jonas Sjöstedt och Löfvén borde kunna räkna kallt med att se sig om efter nya jobb.

Så med rekordlåga värderingar på tillgångar och en valuta som kollapsat, tja då kan det vara av intresse att börja läsa in sig för den riskbenägne.

Jag skulle vilja ge er ett par länkar för egenstudier som berör ett bolag jag investerat i:

Prenumerara på detta gratisbrev är min rek

Artiklarna här berör bolaget jag köpt och är intressanta

Per idag kan vi lägga PPn helt bakom oss, fulltecknad inkl det extra

I övrigt har jag senaste dagarna köpt på mig en substantiell post i Argent Energy Trust. Dom är för högt belånade och att dom är hårt hedgade är inte perfekt just nu men samtidigt så har kursen kommit ner ca 10% sen snittet jag klev av från förra gången jag var tung och direktavkastningen är 14.5% med månadsvis utdelning och om bolaget som numera är mer diversifierat levererar någorlunda enligt plan så borde jag kunna avnjuta den avkastningen medans jag väntar på nästa ryck uppåt.

Jag har ungefär lika mycket Argent som Eagle idag. I Eagle varken köper jag eller säljer till dagens kurs utan bara lyfter utdelning igen. Men det har startat bra från senaste inköpsbatchen.

NY Madalena presentation nu när PPn är klar.

2 kommentarer:

  1. Köpte lite Latinamerika i ppm: https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1364/seb-latinamerikafond
    La in om ett byte i helgen som var klart idag (Onsdag), mkt snabbare byte än vanligtvis. Förra gången jag gjorde ett byte tog det en vecka (förra sommaren).Få byten numera?

    Tänker att Realen är nedtryckt, att det är torka i USA, NAVet är nära var det var 2008-2009, kronan kanske är starkare nu än senare i detta valår, Fotbolls-VM. 100% magkänsla alltså :)
    Fick NAV på 17,39

    SvaraRadera
  2. Såg det här som jag tyckte var intressant på flera olika nivåer:
    http://www.mineweb.com/mineweb/content/en//mineweb-gold-news?oid=229213&sn=Detail

    Dags att köpa mynt?

    SvaraRadera