torsdag 9 januari 2014

XC

En av orsakerna att jag vill ha bättre fart på min aktieportfölj.... 2015 kommer om jag förstår saken rätt nya generationens XC90 vilket vi gärna skulle vilja ha... Vi har harvat med vår Skoda 1.6 rätt länge nu enligt principen att den ska köras ner snarare än att jag ska behöva lägga tråkig tid på att köpa och sälja bilar vilket absolut inte är min grej...


Folk har olika smak när det gäller bilar... i mitt fall tilltalas jag av designen och säkerheten för familjen. Hade jag fokuserat bara på ekonomi så hade jag även tittat på koreanerna medans jag har väldigt svårt att förstå de som väljer BMW som jag upplever har ett kvalitetsproblem och Passat som kostar som en Volvo men ser lika tråkig ut som min Skoda :-) En sak till jag gillar med Volvo är deras motorutveckling med mycket kraft och snabb acceleration förenat med världsklass bränsleförbrukning medans tyskarna (speciellt BMW) verkar sitta fast i att sälja "cylindrar till förorterna" vilket blir törstigare med högre pris och sämre prestanda... Utan tvekan dock populärt bland rika människor i Östeuropa dock, speciellt människor som kanske inte tjänat pengarna på "normalt sätt" om jag ska tillåta mig en fördom om BMW... Den typen av personer och marknader är dock knappast trendledande så tillsammans med rapporter om uteblivna NCAP femmor för BMW så satsar jag inga pengar i det företaget. Inte ens på sina elbilar verkar man för övrigt hänga med Tesla vilket jag gissar oroar dom en hel del för där skulle man kunna karva ut en exklusiv stämpel som BMW behöver underhålla för att kunna fortsätta sälja sina bilar så dyrt som idag.

2014 har startat bra för mig med studs upp i tunga Dundee International och Eagle Energy som gått mycket bra trots ett svackande oljepris. Speciellt i den sistnämnda är jag därför lite försiktigare och har en mindre extrem vikt än de 25-30% som jag ofta haft vilket naturligtvis för övrigt varit helt förkastligt...

Mest spänd inför 2014 är jag för uran som igår STEG i pris på spotmarknaden. Japp, knappt mätbar uppgång... men för mig ändå intressant. Samtidigt som jag nu ökar likviditet i portföljen så bygger jag de 10% i uran som jag flaggade för här på bloggen och handlade en del igår när enskilda bolag hade rekyl. Bolagen jag äger inkluderar med större innehav först:

Uranium Energy Corp

Ur Energy

Powertech Energy

Uranerz Energy

Cameco

Väl diversifierad portfölj med fokus på In Situ typen av produktion. Jag har nått ca 7% vikt dvs jag kommer fortsätta att speciellt titta på att addera 1-2 företag till.

Apropå teman för 2014 jag tror på så är etanol det andra sådana som jag är mycket spänd på. Etanolpriserna är mycket starka samtidigt som insatsvaran majs slår nya lagerrekord i USA vilket bör kunna pressa dessa priser ännu lägre än dagens oerhört förmånliga priser för etanolproducenterna. I andra ändan så styr som sagt världsmarknadspriset på bensin vad etanolproducenterna får betalt då USA tillåter produktexport (men inte råoljeexport).

Bloomberg nu på morgonen
Stockpiles of corn in the U.S., the world’s top grower, are rising at the fastest pace in 19 years as a record crop overwhelms increased demand for the grain used to make livestock feed and ethanol.
...
“Now we have a bigger factory, and demand growth is slowing down, so we have to figure out how to absorb that production,” Boehlje said. “That’s why I’m concerned that maybe we won’t be able to see a price recovery as we’d like.”
Corn futures for March delivery may drop to $3.95 before expiring in the next two months, while the July contract slips to $3.50, if this year’s crop is planted as normal, said Dale Durchholz, the senior grain analyst for AgriVisor LLC in Bloomington, Illinois.
......
Prices could keep dropping as farmers sell stockpiled corn, said Kim Craig, head of grain merchandising for Deer Creek, Illinois-based Bell Enterprise Inc., a private grain handler with 4.6 million bushels of storage. Craig said farmers probably are withholding supply as they await a rebound in prices, with only about 25 percent of last year’s crop sold, the lowest for this time of year since he began buying grain 31 years ago.

De flesta etanolproducenter hedgar sina majsinköp. Mitt innehav Pacific Ethanol är undantaget, dom är fullt exponerade mot vad som hänt och händer och det är högoktanigt raketbränsle för lönsamheten. Q4 och Q1 lönsamheten, åtminstone, ser ut att bli tämligen dramatiska för bolaget och bara det bör göra att bolaget går från lite av ett krisföretag till att bli ett blue chip i sektorn med fyra fabriker och dominans i miljömedvetna västra USA.

Igår läste jag artiklar om att de flesta biltillverkare som säljer i USA nu ger klartecken för s.k. E15 dvs 15% istället för 10% etanol inblandat i bensinen vid raffen. Det är skälet att detta kan bli ett tema som kan hålla i sig för det är som jag skrivit här flera gånger lönsamt för raffen att blanda in så mycket som möjligt etanol vid dagens priser. Det behövs inga lagtvång för det...

Slutet för etanolboomen bör bli en av två saker:
1. Att vi ser kraftig torka och missväxt i USA igen.
2. Att etanolproducenterna förbygger sig pg.a. hybris när vinsterna flyter in VLCC style.

Det första kan komma plötsligt och obehagligt, det andra är långt bort.

Man kan säga att etanol är ett play mot en råvara (majs) medans uran är en utpräglad nischråvara som till skillnad från de flesta andra råvaror vi pratar om har gått genom en klassisk nötande bear market under många år sen förra prisrusningen. Det gör bl.a. att juniorer varit döda och att få nya projekt är runt hörnet kommande år. Samtidigt går åren och tickar på med efterfrågeökningar på snitt 3% årligen, i detta fallet maskerat av att Japan stängde ned vilket ju dock kan gå i reverse under 2014-2015 om Japan's regering får som dom vill.

Men uran's kommande bullmarket handlar inte så mycket om Japan eller ännu mindre Tysklands beslut, det handlar om de flera gånger större kärnkraftverk (läs förbrukar flera gånger mer uran än små gamla tyska/svenska) som byggs i Kina, Indien och många fler länder kommande årtionde (och där uranet bokas i snitt 3 år i förväg). Kina är som bekant råvarujätten på de flesta råvaror vad gäller förbrukning. I toppen brukar jag ange cement med kanske 60% av världsförbrukningen och i botten olja där man nu förbrukar kanske 10-12% och är i snabbt växande. Men inom uran så är den trenden ännu tydligare, man har inte kommit igång ännu och förbrukar kanske 3% av världskonsumtionen idag men har prognos att fyrdubbla det till 2020 och ytterligare 3-4 dubbla det till 2030.

Kina är inte ensamma i den här typen av tillväxt, Indien är självklart men man kan i princip titta på alla intressanta emerging markets och hitta snabb uranförbrukningstillväxt. Sydafrika med sin katastrofala elbrist är ett exempel jag läste om häromdagen.

På utbudssidan så ska man ha fortsatt koll på Kazakhstan som vuxit snabbt via ISL teknik. Men även dom har meddelat att på grund av dagens låga priser så avbryter man alla projekt att expandera produktionen. Även i ett sådant land lär det vara en hygglig startsträcka att kicka igång det igen.

Har du kommit så här långt och har mer tid att slå ihjäl så rekommenderar jag följande läsning http://traderdannorcini.blogspot.com/2014/01/proof-that-gold-was-slammed.html

4 kommentarer:

  1. Hej Ob

    Vad är skillnaden på D.un och DI.un? och vad har du för Gav i dom båda?

    SvaraRadera
    Svar
    1. DI är tyska kontorsfastigheter och D är kanadensiska dito.

      Jag ligger med utdelningar ganska bra plus i Di nu medans jag med lyfta utdelningar ligger kanske lika mycket back på D. I båda bolagen trejdar jag också.

      Med för låga räntor för Tyskland pga resten av Eurozonens behov så föredrar jag Di som också är det tyngre av innehaven för mig idag.

      Radera
  2. Inga bilar kan jämföras med de tyska märkena i helhetsintryck. BMW har bland de snålaste och effektivaste dieselmotorerna och ligger lång fram i forskningen. Det enda som betyder något är hur man blir bemött och vad man får för service. Kör själv en Audi Q5 och min lokala handlare är otvivelaktigt sveriges sämsta inrättning när det gäller service av bilar. "Min" säljare på detta företag är däremot riktigt bra och jag använder honom ofta som vapen vid kontakt med serviceavdelningen. Synd för det är annars en fin bil. Har å andra sidan aldrig haft något annat märke med så många små skitfel som bilar från VAG gruppen.

    Hörde på en bensinmack på ett ställe där det testas mycket bilar att elbil är helt fantastiskt på pappret. Men med fler än en person i bilen och lite packning och kyla så blir verkligheten en helt annan..

    Har förövrigt hittat en högutdelare att hålla koll på... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade en audi tidigare och upplevde deras service organisation... jag har fortsatt uppleva den via Skoda när hydrauliken på ena bagageluckans öppnare helt enkelt lossade från chassit 2 dagar efter garantin gick ut.... vägran och jag fick en B lagning via en gammal bekant som jobbade på Volkswagen, svor att inte köpa mer av dom.

      BMW's kvalité på de simplare 3 serierna liksom hur dom behandlar kunder på garantier upplever jag via en arbetskamrat och det lockar inte alls. Men jag gör mig inga illusioner, bilar är en dålig investering men för mig är det klart att tysk bilkvalité inte är vad den varit åtminstone i standardsortimentet. På det så är deras garantier och uppträdande mot bilägare som redan köpt inte bra.

      Men du har ju köpt en RIKTIG premium bil :-) och jag skulle bli förvånad om man inte får "mer premium" på alla plan då än de case jag pratar om...

      Högutdelare har stabiliserat min portfölj och det är ett bra verktyg tillsammans med att variera likviditeten i portföljen tycker jag.

      Radera