tisdag 21 januari 2014

Uranportföljen är nu uppe i fulla 10%

Efter intressant läsning om fundamenta rörande bl.a. Kina's uppstarter av ny kärnkraft (dvs invigning, inte byggstart) under 2014-2016 vilket enligt uppgift ska tredubbla kapaciteten från 2012 följt av tredubbling igen till 2020... samt nu hur uran börjar köpas upp i spekulation av investerare så stärks jag i min tro att uran är rätt för mig för 2014.


Uranium Participation Corp (TSX:I) entered into an agreement with a syndicate of underwriters led by Cormark Securities and including Cantor Fitzgerald, Raymond James Ltd, RBC Capital Markets and Scotia Capital, whereby each has agreed to purchase a bought deal basis 9,150,000 common shares of UPC at a price of $5.47 per common share. The total proceeds of the deal represent roughly $50 million. The transaction is scheduled to close on or around February 6 2014.

Innehav i storleksordning är:
1. Uranium Energy corp
1. UR Energy
1. Powertech Uranium
1. Energy Fuels
2. Cameco
2. Uranerz
2. Denison
3. Zadar Ventures

Ska alltså tolkas som att "1" innehaven är ungefär lika stora osv.

Åtta bolag som nu står för ca 10% av min portfölj och det delvis pga kursuppgångar.

Jag kan ha fel men jag tror uranraketen har tänts på allvar. Merril Lynch, Bank of america spår ca 65 usd spot (idag 35) om 18 månader. Dessa spekulativa placeringar kan då komma ge väldigt hög avkastning. Högst risk men också högst chans är som jag ser det slumrande Powertech med nya stabila ägare och ett projekt som kommit långt innan man började få ont om pengar. Nya ägarna har löst det och lånar mot att man hela tiden får omvandla lånen till aktier vilket blir ett creeping take over och jag undrar om PWE's fina flaggskepp så småningom inte hamnar hos URE eller Uranerz och då förhoppningsvis till god premie vid uppköpet.

Slutligen, håll öga på Cameco's kurs, att den bryter uppåt tekniskt är en viktig signal för mig om att nu är det hög tid att positionera sig.

Slutligen återigen ett tack till Scoris som matat mig med mycket fakta. Det är viktigt att omge sig med kreativt tänkande människor som placerare. Jag hade några år när jag kanske missade vikten av det och istället bollade åsikter i alltför hög grad med folk utan den egenskapen att tänka i nya spår och då riskerar man bli för sen i svängarna. Det är jätteviktigt att förstå att trender kommer och går i en marknadsekonomi.

RED:
Uppdaterat:
Innehav i storleksordning är:
1. UR Energy (det är svårt att hitta bolag man känner sig trygg att bli tung i, URE är utöver Cameco ett sådant)
2. Uranium Energy corp (nu på bra plus)
2. Energy Fuels (märks att man är i uran hausse när 10% kommer så snabbt)
2. Powertech Uranium (jag är typ +10% men samtidigt som risken är hög så är ju potentialen enormt mycket mer än den löjliga siffran OM uran gör +60 usd spot. Man måste dock inse att aktien är illikvid och kommer röra sig "ryckvis". Det gör att den ENBART passar som del i större uranportfölj tillsammans med t.ex URE och UEC)
3. Uranerz (nästan 20% upp, vikten i min portfölj är lite låg men uppgång i pris är ju ett sett att lösa det...)
3. Cameco (över 10% på kort tid)
4. Zadar Ventures (Scoris är knappast fel ute när han påstår att om det blir hausse så drar juniorerna i Athabasca hårdast, men man ska hålla viktningen rätt utifrån risknivån)

Denison sålt på 1.56 efter snabba 5%, pengarna in i URE som tillsammans med UEC är blue chipet i marknaden efter Cameco som jag ser det. Denison har rätt högt börsvärde i sektorn. Tar igen om vi ser rekyl.

Dagens rekyl i URE borde vara ett utmärkt tillfälle att starta sin uranportfölj om man inte har någon vikt ännu.

10 kommentarer:

  1. Hej

    Vilket bolag rankar du högst/har störst potential att stiga i värde av URE och UEC och Cameco?

    SvaraRadera
    Svar
    1. URE och UEC men jag rekommenderar så bred portfölj som möjligt inom uran.

      Radera
  2. Det där med timing är svårt, men för eller senare lär uranpriset dra pga Kina, japan mm
    Vi tar lite små positioner till en början i ZAD och PDN.

    Den senare är en gammal favorit från förra racet för snart 10 år sen.

    Mvh

    Hellbound

    SvaraRadera
  3. Vad kommer hända med kärnvapen-uranet från Ryssland? Bara för att USA inte längre får det så betyder väl inte det att det försvinner från marknaden? Eller kommer Ryssland som upprustar sitt försvar att sluta skrota robotar?

    Förövrigt så tycker jag att hela råvarubolagssektorn börjar visa tecken på vändning, TA-mässigt så har de olika MAs hamnat på sådana nivåer så att de har brutits när kurserna segat sig uppåt. Ett exempel är Semafo som tycks ha vänt uppåt. Även om uran kanske har bäst fundamenta så närmar sig hela TSXV utbrottsnivåer.
    /Sebbe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ett ersättningsavtal men det reglerar betydligt lägre volymer. Kanske ryssarna inte skrotar lika mkt framöver? Jag gissar vi och andra får leva med brist på fakta vad gäller ryska lager.

      Jag har senaste tiden valt att gradvis öka min likviditet till nu ca 40%. Undantaget är uran, etanol och norska riggföretag. Jag har fått en riktigt bra start på 2014 och planerar vänta på rekyler. Om något hoppas jag kommande vecka öka mot 50% likviditet.

      Jag noterar att guldaktierna gått mycket bättre än metallen. Dvs rapporterna från bolagen vad gäller lönsamhet lär inte bli roliga och det handlar i många fall om att man fokuserar på höggradigt material vilket är att skada gruvorna för framtiden (t.ex. OGC NZ). PM bolagen behöver desperat att guld bryter uppåt. Jag fortsätter följa Indien. Nu har vi kinesiska nyåret vilket också antagligen stödjer priset.

      Radera
    2. Tog tillbaka Denison som snabbt rekylerade tillbaka till 1.49 för övrigt. Försöker som sagt hålla en bred uranportfölj, på gränsen till min egen lilla fond :-)

      Radera
  4. Har man inte ofta gjort så att man tar lägre grades vid högre guldpris och vice versa? Det har ju framhävts som en av anledningarna bakom pm-bolagens låga lönsamhet under åren med höga priser.

    Har du något bra guldbolag på bevakning som du hoppar in i om du ändrar dig angående pm? Tidigare har du pratat om EDV. Jag tycker att Semafo ser bra ut, man siktar på att öka produktionen en del detta året (kom PM idag), och vad jag minns så har man skött sig hyfsat tidigare.
    /Sebbe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker fortfarande mkt bra om EDV som också ägs i familjen och jag ser helt klart uppsidan genom triggers från exempelvis regeringsskifte i Indien eller 5års rapport om Kina officiella guldreserver. Jag äger dock väldigt mycket fysisk metall, är lite orolig för allmän börsrekyl och håller på med uransektorn så jag ligger lite lågt för tillfället.

      Du hade en halv-elak artikel om Semafo på Seeking Alpha idag. Författaren tyckte den skulle shortas. Jag har bara skummat som snabbast.

      Radera
  5. Har noterat du valt att handla Denison på Kanadabörsen. Är det någon speciell anledning till att du väljer det före USA börsen? Courtaget är väl lägre på USA noterat och omsättningen är större i just Denison.

    MVH
    Magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har även med parametern växlings spread vilket gör att det bl.a via Danske Bank där jag har valutakonto i CAD men inte i USD är mer förmånligt med cad noteringen. Men i princip har du rätt och efter att ha sålt mina Denison igen i torsdags så hade jag bud inne i USD igår utan att få den på begärd nivå.

      Radera