fredag 31 januari 2014

Powertech Uranium kan stå inför genombrott

Tillståndsprocesser är komplicerade historier som består av många delar. Med min begränsade insikt så uppfattar jag detta dock som ett möjligt större genombrott och man ska vara medveten om att Dewey Burdock tomten är värd ganska många gånger dagens börsvärde i en positiv uranmarknad.

Räkna dock med att marknaden är långsam att reagera och det är idag ingen trängsel på analytiker som bevakar bolaget. Jag är redan sen ett tag positionerad i bolaget men om man inte är det så kan det möjligen vara en fördröjning värd att nyttja. Som jag sagt tidigare så förväntar jag mig "ryckvis" börsutveckling i takt med triggers och att nya investerare upptäcker bolaget. Uranprisuppgångar är naturligtvis viktig grund.

Den positiva tolkningen på nyheten nedan är att detta kommer skapa domino effekt på kvarvarande myndigheters (inklusive lokala som efterlyst guidning från federalt håll) tillståndsgivande.

För mig så är Powertech Uranium av idag en attraktiv uppköpskandidat.

PIERRE, S.D. (AP) — A proposed uranium mine in southwestern South Dakota cleared a key regulatory hurdle Thursday when a federal agency issued a favorable environmental assessment of the Project.
 
The U.S. Nuclear Regulatory Commission said its final supplemental environmental impact statement found there is nothing that would preclude licensing the proposed Dewey-Burdock mine. The report said the project would generally have small impacts on the area's soil, water, air and economy.
 
An estimated workforce of 86 during construction, and two fewer once the mine begins operating would have limited impact on local housing, the employment rate, schools and other services, it said.
However, the NRC said it will not issue a license until completing a review of the proposed mine's impact on historical and cultural resources. An NRC board also will hold public hearings later this year to get comments from area residents.
 
In addition, the project still needs approval from the U.S. Environmental Protection Agency and two state boards.
Powertech Uranium Corp. plans to use a method known as in-situ recovery, which would pump groundwater fortified with oxygen and carbon dioxide into the underground ore deposits to dissolve the uranium. The water would be pumped back to the surface, where the uranium would be extracted and sold to nuclear power plants.
 
Powertech President Richard Clement said the economic report is a milestone and he looks forward to the project getting a license.
 
"The depth and extent of the review provides a resounding confirmation on the benefits and limited environmental impact of the project," Clement said in a written statement.
Opponents of the mine, who believe it will pollute water in the area, said they will continue to fight the project.
 
Lilias Jarding of the Clean Water Alliance, a Black Hills group, said the environmental review is flawed because it doesn't take into account some conditions at the site. The project still needs approval by other agencies, she noted.
 
"The project has not gotten the go-ahead by any means," Jarding said.
The EPA is still reviewing the project's proposed injection of water into the ground to dissolve the uranium. After those are complete, two state boards — the Board of Minerals and Environment and South Dakota Water Management Board — will resume hearings to determine whether to issue project a state mining permit and some water permits.
 
Powertech project manager Mark Hollenbeck said he was pleased with the NRC report on the proposed mine.
"The NRC clearly says we can do it without adverse effects on the environment, which is what we've been saying all along," Hollenbeck said.
 
The proposed mine would produce about 1 million pounds of uranium oxide a year for the next two decades. It is about 13 miles northwest of Edgemont, close to the Black Hills

11 kommentarer:

  1. Jag såg på Avanza att Energy fuels har gått upp mer än 6000% på tre månader. Kan det verkligen stämma?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det lär handla om den sammanslagning av aktier dom gjorde, dvs flera gamla aktier byttes mot en ny. Men den har gått bra. Scoris var också snabbare än jag och la ut Mickey Fulp video där även han uttalar sig positivt om dom. Jag upprepar, dom behöver högre priser än ISR producenterna men om det kommer så har dom resurser att bli ett väldigt stort bolag vilket då lätt kan få dagens börsvärde att se löjligt ut.

      Radera
  2. Mäklare 1 (anonym) väljer att idag sälja på 8 cent och japp, jag är en av köparna där så jag har ökat fast jag inte hade tänkt det annat än på verklig rea. Jag upprepar att jag inte till 100% kan bedöma alla olika tillstånd som krävs men mitt intryck är att detta var viktigt och att det vi ser mer handlar om brist på bevakning av bolaget vilket man aldrig riktigt vet när det ändras.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kompletterar med att upprepa att PWE är en högriskaktie som INTE skall vara en stor del av en portfölj (få enstaka procent), chansen är utan tvekan 10 ggr pengarna eller mer men risken är också som med andra "penny stocks" att det skiter sig och då speciellt om uranbranschen inte tar fart som jag m.fl. hoppas. Bred portfölj inom uran med 10% totalvikt i uranportföljen är mitt personliga recept. PWE, EFR, URE, UEC, URZ, ZAD, CCJ

      Radera
  3. OT: Ifall det vänder inom PM, hur ser du då på att använda exempelvis GDXJ? Det måste väl ändå vara ett bra alternativ ifall man har en hyfsat stor aktieportfölj och vill ha hävstång på guldpriset samt slippa bolagsrisken som man ständigt råkar ut för i gruvbolag?
    /Sebbe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja för att inte tala om den överlägsna likviditeten jämfört med många bolag. Låter absolut som en bra idé.

      Radera
    2. Visst blir bolagsrisken "utsmetad" i GDXJ men sist jag tittade under huven så fanns det mycket skräp i GDXJ så jag skulle säga att den risken ändå inte är förminskad. Därmed inte sagt att GDXJ inte kan gå bra i en bull market för PM för det kommer den säkert att göra.

      Radera
  4. Ser ut som Pinetree rensar ut vissa av sina innehav på ett brutalt sätt just nu, undrar om inte det är dom som också dumpar PWE...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, ja det skulle ju kunna vara en förklaring till mäklare 1´s agerande. Har man 90% förlust på en aktie så vet jag av egen erfarenhet att man är rätt ointresserad om det slutligen blir 90 eller 92%... ;-)

      PWE är hög risk för halvering (det finns ju någon form av skrotvärde för "tickers") men vid en uranboom är det väl strikt Athabasca juniorer med fullträff eller granne till fullträff som har samma uppsida. Det gör i sig att man inte behöver vara jättetung för att det ska ge fin effekt på portföljen.

      Radera
    2. Då jag redan har min exponering mot PWE klar så bjuder jag på en post på 6 cent. Bir intressant att se om dom lockas smälla där mot slutet av dagen.

      Radera
  5. Litet steg mot öppnande av Japans kärnkraft
    http://www.dn.se/nyheter/varlden/karnkraftsforesprakare-vann-tokyos-guvernorsval/

    SvaraRadera