torsdag 30 januari 2014

EFR, Energy Fuels uranium

En annan gammal bekanting som står hyggligt stadigt efter krisen som branschen varit i senaste åren och som ingår i min uranportfölj sen ett tag med suveränt resultat så här långt.


I övrigt så krymper min likviditet snabbt ihop nu. 25 februari kommer Awilco Drilling med sin rapport och förhoppningsvis 1 usd kvartalsutdelning. Aktien är pressad efter att SE Banken nedgraderat den.

Bolaget har två riggar med långa kontrakt om 22 resp över 40 månader kontrakt till stigande priser och optioner därefter. Jag är rätt tacksam att senaste tidens rekyl kommit, jag sålde ju allt på snitt rejält över 130 nok EFTER jag tagit utdelningen... Nu har jag snittat in på lite över 120 nok och bolaget är mitt största innehav idag.

Den som läser presentationen noga kanske invänder att det är en potentiell lucka (bara option) på en av riggarna från mitten av juli 2014. Den info jag har är att Apache som kommer därefter, att dom har sagt att dom vill ha den så fort den blir fri, dvs ingen lucka...

Ett annat möjligt orosmoment är omskrivning av lån till Transocean men för mig så är det tvärtom en trigger.... Typ 10% ränta bör kunna sänkas för ett lågbelånat bolag med långa kontrakt. Rapport inkl utdelningsbesked ca 25 februari.

5 kommentarer:

  1. Gillar också EFR. Gick in i UEC idag. Imorgon ska jag till Mae Pim för lite skaldjur och fira kinesiskt nyår. Övervintrar vid Suan Son beach :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, satt på Rosa Express när jag klickade ut ditt inlägg och man kan väl säga att det var blandade känslor.... jag övervintrar i ett Sverige där jag helt ärligt tycker vädret är kasst... och där jag tycker kampen mellan vänstern inklusive mäktiga vänsterfeminismen vs unkna fläkten SD (och helt marginaliserade regeringen som jag typ ändå måste anstränga mig för att gilla då den ju i praktiken är en variant på S) är svår att stå ut med.

      Du övervintrar i Thailand.... besöker Mae Phim... Min relation till dig är rätt lik den relation jag hade till Flexus innan han flyttade till Mae Phim. Idag skulle jag kalla oss "old timers" och det hade varit skoj att lära känna dig med.

      Japp, jag hade gärna övervintrat i Thailand med, gärna med goda vännen Flexus och gärna lärt känna dig. Men var sak har sin tid och det glädjer mig du besöker MP, hoppas du gillar det och slår rot.

      Jag är personligen färdig med rotslagande... det är en bonus med det här med aktier... jag har adopterat Thailand (MP) och Ungern och Bangkok och (speciellt) Budapest är helt uppriktigt minst lika mycket mina huvudstäder som Stockholm, 48 mil bort är...

      När man adopterar länder är det för mig väldigt svårt att köpa koncept som bevara Sverige svenskt och SD.... jag är internationalist. Samtidigt är jag övertygad om att Thailand och Ungern förväntar sig att jag ska uppträda vettigt och inte leva på bidrag om inte krisen är total... (då samhället ska kliva in som jag ser det) så....

      det hade varit skoj att träffa dig i Mae Phim. Med dagens "klurigare" aktiebörs kan jag dock inte både betala skatt för skola i Sverige, skatt för sjukvård i Sverige och samtidigt lösa privata försäkringar och betala skola själv för mina tre älskade barn (vi besökte nyss skolan i Rayong och dom det var mycket kramar med klasskamraterna) som jag kunde tidigare (och skolpeng att ta med sig tillåter ju aldrig avundsjuka Sverige), så jag kan tyvärr inte bänka mig på strandrestaurangerna där och snacka börs och skit... men skoj hade det varit...

      EFR och ett antal uranbolag är riskabla men har grym uppsida. Av ren envishet tog jag typ 100% av portföljen sånt risktagande efter 2008 (men lämnade då uran och gick mot PM) så jag har upplevt 10-20x effekten det kan ge när man har flyt... idag är i alla fall jag försiktigare så det gäller som Christian om etanol skrev att man tillåter vinsterna "springa" när/om uranflytet börjar..

      Ha en riktigt bra övervintring Loko!

      Radera
    2. UEC är ett intressant bolag att jämföra med URE och URZ. Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka Paraguay (funderingar från dig vore intressant) men jag tycker dom är prisvärda (och shortade...) nåväl för tillfället är det min största uranplacering. Ett av få uranbolag som startat med klart minus för mig så jag siktar på att minska "på snitt GAV" samtidigt som jag har stora förhoppningar på bolaget.

      Radera
  2. Tack OB för ett långt svar. Är i TH på föräldraledighet + långsemester och kommer tillbaka till Sverige i mitten på Mars. Det politiska läget i Sverige är ungefär lika kaos som i TH men under mer kontrollerade former. Det vi i Sverige saknar är en nationalistisk gemenskap som man t.ex hittar i USA, Australien och även Thailand. Där det finns en gemenskap och tilltro till landet. En gemenskap du förväntas ta till dig när du blir en medborgare. Kalla det patriotism om du så vill. Dock så har USA nog aldrig varit så splittrat som nu med krafter som rör sig i olika riktningar. Ett land med gemensam infrastruktur, rättsväsen och välfärd kan ju ses som vilket företag som helst. Arbetar inte alla efter samma mål, med en gemensam värdegrund är det ju svårt att få det att bli bra i den internationella konkurrensen. Var själv en stark förepråkare av EU/EMU förrut, men med resultatet i hand kan jag väl säga att idag tycker jag det hade varit bättre om vi stått utanför.

    Skulle också kalla mig internationalist. Har rest väldigt mycket i jobbet + privat genom åren och gillar att se nya platser och möta nya människor. Har två barn i dagsläget och väntar mitt tredje till sommaren.

    På pappret tycker jag UEC ser bättre ut än URE och URZ. Vad som oroar mig mest med Palangana är den eventuella politiska risken + de icke stora bevisade reserverna. UEC har rätt många bollar i luften och Amir känns som en person har levererat hittils. Ibland får man gå på magkänsla.

    Tror allt handlar om att Japan måste få igång sina reaktorer igen. Skulle återskapa tilltro till marknaden + att spot + kontraktspriset måste upp så det blir lönsamt att utvinna. Japans ekonomi skadas av nerstängningen vilket dom själva insett + att importen av LNG och kol gått upp kraftigt vilket knappast kan vara bra för eventuella klimatmål.

    2014 blir ett intressant år. Hälsa Flexus så hjärtligt om du träffar honom.

    SvaraRadera
  3. Skrev lite fel i förra inlägget. Tidigt på morgonen här. Vad det gäller Paraguay så är det den politiska risken jag är mest rädd för och den producerande ISR-anläggingen Palangala har inte några jättereserver, men man expanderar och verkar övertygade om att det finns mer.

    Att bevisa saker man kanske redan vet kostar också.

    SvaraRadera