fredag 10 januari 2014

Comex badar i rekordstora silverlager


http://www.mineweb.com/mineweb/content/en/mineweb-silver-news?oid=224379&sn=Detail

(Bloomberg)  -  Exchange-monitored U.S. inventories of silver jumped to a 16-year high after prices in 2013 tumbled the most in more than three decades.
Stockpiles on the Comex in New York touched 176.28 million ounces today, the highest since July 1997. Inventories have climbed for seven straight sessions, the longest stretch since February. The supplies rose for a third year in 2013, the longest span of annual gains in a decade.

och mer kommer från en av branschens stora och deras guld/silvertunga gruvor:

In a press release issued Wednesday, Goldcorp predicted gold production would increase by 50% over the next two years, along with a reduction in all-in sustaining costs of 15-20% during that period.
For 2014, the company estimates that all-in sustaining costs will decrease to between $950 and $1,000 per ounce, compared to $1,065 per ounce in 2013.
“Decreasing costs are expected to be driven by increasing grades and by-product production at Peñasquito, lower costs at Pueblo Viejo, lower-cost production from Cerro Negro and Goldcorp’s continued overall focus on cost efficiencies through the Operating for Excellence program,” said Goldcorp.
The company reported 2013 gold production of 2.67 million ounces, an 11% increase over 2012. “Every Goldcorp-operated mine either met or exceeded 2013 production guidance with the exception of Los Filos, where record floods last summer temporarily halted production,” said Goldcorp CEO Chuck Jeannes. “Just as importantly, our successful cost reduction efforts in the face of lower gold prices resulted in key efficiency and productivity gains while keeping our growth profile intact.”
“We successfully achieved our cost guidance despite significantly lower realized metals prices,” Jeannes observed.
Silver production is “expected to show very strong growth with 2014 production forecast between 34 million and 36 million ounces (including approximately 22 to 25 million ounces at Peñasquito),” the company said.

Bra bolag har tillräcklig lönsamhet vid dagens  priser och fortsätter alltså sin expansion. Dåliga gruvor gör istället så att dom fokuserar på den rikaste malmen för att få ner cash cost vilket också ökar produktionen....

Kort sagt, sambandet mellan lägre priser och lägre production är något som är på längre sikt, inte kort sikt.

8 kommentarer:

  1. Å andra sidan är det fysiska lagret av fysiskt Comexguld "eligible gold" på rekordlåga nivåer och silver slavar guldet. Men blanka gärna silver (om du törs)

    SvaraRadera
  2. Haha, här blankas ingenting... hade jag inte haft brist på fritt kapital kommande 10 års perioden så hade jag nog fortsatt bygga på min samling av 1975 och 1976 jubileums 50 kr silvermynt och för den delen de 2000,- guldmynt med min favorit Nobel myntet (upplaga 5000 st) i spetsen.

    Det är inte bara ord när jag säger att jag är jättenöjd med mitt rejäla fysiska innehav av både smycken och svenska jubileumsmynt.

    Men det är något helt annat än mellanlångt (6 månader) och långt (5 år) perspektiv för mig. PM aktier är strikt kort perspektiv (veckor typ) och det är därför jag bloggar om det plus kanske då att ge läsarna bredd på åsikter. Jag har faktiskt en flerårig historik av att ha varit på Sprott om deras silver propaganda och att jag såg att rätt mycket ny silverproduktion var i pipeline. Värt att notera är att många av de ouncen faktiskt inte kommer nu pga de lägre priserna (Pascua Lama) så i viss mån antar jag att vi ser lite tidiga konsekvenser.

    Återigen, om Indiens invånare får fria händer att importera +1000 ton guld så kommer jag bli mkt intresserad. Det finns artiklar om att det kommer släppas mer fritt men också motsatsen. Jag följer den debatten och jag följer också bytesbalansen och prognoserna på den och där är det inte självklart att det lättar ännu. Sen har vi som sagt valet och att BJP lär vinna och att dom indikerat att dom tänker lätta på restriktionerna.

    Verkligheten förändras hela tiden kort sagt och man kan inte göra annat än att åtminstone försöka bevara sitt kapital, dvs inte utsätta det för alltför mycket fara. 1050 usd guld vore mycket fara för PM aktierna och det är mitt problem med dessa nu. Dvs risken är inte obefintlig för sådana priser.

    SvaraRadera
  3. Vad tror du om detta?
    Stämmer det så är väl inte Au och Ag någon bra investering?
    Men vad ska man investera i då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är som bekant försiktig med PM bolag men äger fysisk metall vilket jag inte avser trejda alls under min livstid utan är tacksam att jag haft möjlighet att ackumulera för barnens räkning.

      Vad man ska investera i är ju just problemet.... vi har allmänna börser på toppen och breda råvarusektorer som inte ser bra ut.

      Även om majs igår steg oväntat pga USA prognoser så är det en bransch jag valt (etanol alltså) samt uran. Jag äger också en hel del oljeriggar, servicebolag inom sektorn etc.

      Men det är svårt och just nu siktar jag på att hålla hög likviditet och kanske trejda ännu mer än vanligt. En förhoppning jag har är att mitt uraninnehav på max 10% av portföljen ska bidra till avkastning 2014.

      Söker liksom du i övrigt vad man ska investera i för andra teman...

      Radera
  4. Om man ska investera i fysisk metall. Vilket tror du mest på gul eller silver? och är det någon skillnad på att köpa investeringsmyn och /eller bars? Det skulle vara intressant om du kunde skriva lite mer om hur man investerar i fysiskt..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker man har två val:
      1. Mynt och tackor från reputabla handlare som säkerställer att man inte får kinesiska kopior...
      2. Svenska jubileumsmynt som inte är troliga att kineser bemödar sig att kopiera (till skillnad från Eagles osv). Dessa tycker jag att man kan köpa och då gärna med rabatt, från t.ex Tradera eller genom att åka runt till mynthandlare. Man bör kunna få dessa till spotpris. Jag gillar som sagt 50,- jubileumsmynten i silver från 1975 och 1976 samt 2000 kr mynten i guld. Du har dessa på Riksbankens hemsida om du letar lite. Jag har bloggat om det för några år sen om du tycker det är enklare att leta upp där...

      Radera
  5. Vad tycker du om Goldcorps bud på Osisko? Tror du att vi kan få se fler uppköp i PM-sektorn? Är så att det är billigare att köpa ounces på börsen än att göra egen exploration för tillfället?

    /Henrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Personligen tycker jag att det har varit förhållandevis få uppköp under hösten med tanke hur lågt värderade många bolag är.

      Brent Cook tror att 2014 blir ett fortsatt volatilt och ganska dåligt år för många explorecos, men att det sedan vänder upp 2015.

      Att investera i explorecos är väldigt svårt eftersom det oftast kräver djupa kunskaper i geologi, metallurgi och politiska förhållanden om platser mycket långt bort. Titta på vad som hänt Pretvium under hösten. Men de som lyckas hitta rätt bolag och tajma köpen kan nog göra grova pengar kommande år. Hälften av bolagen på TSXV existerar enbart för ägarnas skull (dvs är bluffbolag), för övriga hälften är det bara en liten minoritet som sitter på en gruva som nån gång komer att tas i produktion.

      Radera