tisdag 14 januari 2014

Återköpt Awilco Drilling, en av förra årets bästa placeringar för mig

Ca 10% av portföljen i detta bolag som har två gamla borrplattformar på fleråriga extremt lönsamma kontrakt. Företagets princip är att dela ut det mesta kassaflödet vilket resulterat i ca 20% direktavkastning (5% per kvartal).

Jag sålde med god vinst på kanske snitt 133 nok (som bäst 139) dvs ca 10 nok upp på ingång och fick utdelningen på det under förra resan. Nu är kursen tillbaka ungefär där jag handlade sist samtidigt som det bara är typ en månad kvar tills Q4 utdelningen kommer avskiljas.

Så jag har handlat på mig lika stor post igen.

Varför har det backat? Marknaden spekulerar i svagare marknad för plattformar och man fortsätter oroas över att bolaget skulle råka ut för olycka då man bara har två ben (riggar) att stå på. Aktier är riskkapital, jag hanterar det genom riskspridning och just att sälja ut sånt som Awilco när den jagades allt högre av jänkare efter artiklar på Seeking Alpha. Tanken var att nyttja de 2.5 månaderna tills nästa utdelning för att hitta en svacka. Nu har jag den svackan. Naturligtvis finns det ingen garanti att man prickar botten eller att aktien studsar upp igen. Men med långa fasta och väldigt lönsamma kontrakt så har jag återigen råd att bara avvakta och vänta tills verkligheten igen spelar mig i händerna. Noterbart är också att NOK denna gången är billigare som bonus.

2 kommentarer:

  1. Hej om man ska köpa silvermynt är det då bättre att köpa dom från tex Esland eller Tyskland än att köpa ifrån Sverige. för respektive nackdelar? Är Libertysilver-estlan bra?

    SvaraRadera
  2. Tjena. Hur långt ner är du komfortabel att hänga med? Jag har en liten andel Awilco, lite brydd över att jag stoppas ur på 119.
    /k

    SvaraRadera