onsdag 25 december 2013

Tillbaks till alkoholen och börsen...

För den som vill sätta sig in i Pacific Ethanol så skulle jag rekommendera att titta på denna presentation från en av deras kollegor i branschen (pdf här). Några månader gammal men jag tror ni kommer finna den lärorik. Det man ska ha i bakhuvudet att från och med Q4 2013 så har Pacific Ethanol MYCKET högre hävstång och det är främst pga:
- Inga hedgar
- Hög belåning i utgångsläget
- En extra fabrik att återstarta i Kalifornien till låga kostnader

Hävstång verkar åt båda hållen men mycket tyder på att det under rapporterna som kommer under 2014 kommer handla om rätt håll.

Jag tror många precis som jag gjorde sitter fast i förutfattade meningar om att man eldar mat och att det bara funkar med massiva subventioner. Det sistnämnda är borta om man inte räknar bensinens skatter som subvention, och det första må vara sant men A) det förändrar inte möjligheten att tjäna pengar idag och B) det är troligen ett teknologiskt problem som kommer lösas inom närmaste årtiondet, första fullskalefabriken som löst det via dansk teknik finns redan i Italien för övrigt.

Så jag förblir ägare i Pacific Ethanol utan att ha sålt några aktier på uppgången vilket nu betyder 5% vikt i portföljerna.

Etanol är utan tvekan ett "tema", dvs det är cykliskt på börsen, dvs förr eller senare blir aktieägare sittande med svartepetter precis som hänt tidigare där och i andra råvarusektorer. Men när vi är medvetna om det så återstår frågan var i cykeln vi befinner oss och ska man svara på det så handlar det som jag ser det mycket om majsprisets cykel och förutsatt att vi inte får en kraftig torka i USA så har den branschen nog de senaste åren dragit på sig lite överkapacitet när priserna var extremt höga. Men det är alltså en av huvudfrågorna man behöver fundera på med sektorn.

Det ska för övrigt bli väldigt intressant att se shortstatten för PEIX nästa varv, 20% av existerande aktier shortat när marknaden så snabbt ställer om till en ny verklighet har en möjlighet att addera en hel del explosivitet och jag är nyfiken på hur snabbfotade dessa aktörer varit/inte varit och hur mycket krut som finns kvar i den durken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar