söndag 15 december 2013

Shipping /kondensat & NGLs

Ska bara kort nämna att jag har ett ökat intresse (och gärna läser inlägg eller mailade analyser) på bolag med ägande eller kanske ännu bättre redan lagda beställningar av s.k. produkttankers som kan dra nytta av det faktum att USA har förbud mot export av olja men fritt tillåter export av färdig produkt såsom splittat kondensat och t.ex butan och propan inom natural gas liquids.

Helt klart är att produktionen av råvaran NGLs och kondensat (lätt olja) fortsätter öka dramatiskt i USA. Ytterligare helt klart är att splittning/uppdelning av dessa till produkt är mycket enklare process (och därmed lättare/snabbare att bygga ut) än fulla raffinaderier. Men det är för mig oklart om den utbyggnaden de facto närmaste året kommer hinna med utvinningsökningarna men för shipping är det mindre viktigt där är det full fart på ny frakter till en hungrig omvärld. Naturligtvis behöver man också hålla koll på relationen kommande nybyggen vs efterfrågan och det är också något jag gärna läser om och kommer leta efter.

USA's fracking boom är de facto en lättolje/NGL boom vad jag fattar och nu byggs exportkapaciteten ut då de lokala raffen i sydstaterna och mellersta delen av landet inte klarar av att hantera mängderna. Visst en del kommer läcka väster och österut men produktionsökningarna är massiva och skulle vara ännu högre om inte naturgaspriserna var så låga så att gasfält med för låg andel vätska läggs i träda vilket ibland i mitt tycke helt felaktigt tolkas som att shalegasfälten snabbt tar slut.

Avslutningsvis så noterar jag att etanolföretaget jag nämnde nedan drar till sig fler intressanta nyhetsbrevsförfattare som brukar ha god förmåga att plocka vinnare. Förblir majspriserna på dagens nivåer så är det mycket lönsamt att producera etanol OCH om etanolpriserna förblir på dagens nivåer kontra världsmarknadspriset (som helt styr USA priset på bensin) så är det oerhört lönsamt att blanda max mängd etanol i bensinen. Det handlar i princip inte om lagkrav utan att är lönsamt, viktigt att förstå det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar