tisdag 24 december 2013

Det finns alltid en bullmarket...

i något. Jag har tidigare skrivit om etanolproducenten som jag tagit in efter inspiration från ett par intressanta nyhetsbrev. Pacific Ethanol heter dom. Flaggskeppet i branschen är kanske GPRE (Green Plains) och jag la upp ytterligare ett bolag för handel på Avanza utan att hinna researcha färdigt och köpa innan dom nu fördubblats på kort tid... (REX:US).

Det var inte ett så jättestort steg att ge mig in i branschen då jag via kvävefertbolagen följt majssidan i USA som är den viktiga inputen/kostnadssidan för etanolproducenterna samt att jag även följt hur bensinpriset i USA skiljer sig från oljepriset i det att det inte finns något exportförbud vilket leder till att världsmarknadspriserna styr vilket i sin tur gör det lönsamt att blanda i etanol.

Volatil bransch men min gissning är att Pacific Ethanol via kommande kvartalsrapporters monstervinster kan bli en ännu mer framgångsrik placering än den varit för mig så här långt. Fördelen med att den redan gått bra är att min vikt ökat. Bolaget kännetecknas av mycket kraftig hävstång via skuldsättning, samtidigt räknar jag med att skuldsättningen via de troliga mycket höga vinsterna Q4 och framåt kommer raderas ut vilket ökar chansen att bolaget börjar prissättas mer som övriga bolag i branschen = mycket högre multiplar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar