lördag 7 december 2013

Bästa "kreditkort" & varför finns Forex?

De senaste åren och troligen även framöver så tillbringar vi ju en hel del tid utomlands och jag tycker det är värt att upprepa ett par saker rörande optimal privatekonomi för den som reser utomlands och behöver valuta.

När man växlar så har man i princip två val: Att gå till valutaväxlare typ Forex eller att ta ut valuta i bankomat utomlands.

Allting jag läst de senaste åren talar för samma sak: Man ska skaffa sig ett ICA kort (ICA banken/Mastercard) och ta ut lokalt i bankomat. Kan finnas undantag i något land men principen från ICA är överlägsen:
1. När andra kort lägger på upp till 2% i valutaväxlingsavgift (sämre växlingskurs) så gör ICA banken det inte. Det gör dom överlägsna alla andra kort och överlägsna Forex växling.
2. När andra banker tar en avgift på 25-100 kr varje gång du tar ut så gör ICA kortet inte det. Man tar noll kr.

Nästa bit som gör kortet och banken överlägset är bonus på köp. När man handlar på ICA så får man 1% i bonuscheck men även om man handlar på t.ex Willy's eller på Tesco Lotus i Thailand... så får man 0.5% på alla inköp man gör. För att ta ett annat exempel, Thailandsresan ger oss inte bara försäkringsskyddet som räddade oss när vår äldsta dotter bröt benet 2 veckor före familjeresa dit utan vi får också ICA checkar för 0.5% av köpeskillingen. En ytterligare fotnot är att den som är student får 2% bonus när dom handlar på ICA.

Avgifter? 27 kr/månad för kortet. Tror vi betalar 2x20 kr för våra två kort dvs familjerabatt. Konsekvent nyttjande av kortet när vi köper saker ger oss dock månadscheckar på mångdubbelt detta.

Som kompletterande kort så har jag VISA hos Länsförsäkringar Bank. Jag blev kund där då dom hade bäst möjlighet till tilläggsförsäkring för den som ibland är ur landet mer än de 45 dagar som hemförsäkringen ger skydd om något händer. Tror även ICA banken har tagit upp kampen där men av vissa praktiska skäl så bedömde jag LF som bäst för oss ändå vid husförsäkringen (löpande renoverat +100 år gammalt hus inspekterat av LF).

Genom att jag också har bilförsäkring, lite lön in på LF konto, jobbsparande där så blir jag också guldkund hos LF vilket gör att dom håller samma pris som ICA´s försäkringar ändå...

Upptäckte också ett något vagt samarbete där man kan få upp till 25% rabatt på SIBA genom att betala med LF kort och uppge kod. Har inte hunnit pröva och är misstänksam mot "upp till och bara vid ordinarie pris" men ska testa framöver.

Ange kundnummer 98992 och visa upp ditt kort från Länsförsäkringar när du ska betala din vara. Då kan du få upp till 25 procent rabatt på ordinarie butikspriser i varuhusen.

·      För att få rabatt måste du betala med ditt kort från Länsförsäkringar.

·      Rabatten gäller på ordinarie priser vid köp i varuhus och går inte att kombinera med andra erbjudanden och rabatter.

·      Rabatterade priser gäller inte på abonnemangsvaror, försäkringar eller presentkort.
 
Jag har fått info att Danske har ett hyggligt kort, man är inte bra på utlandsuttag men ger bonus 0.5% på alla inköp typ ICA utanför ICA... i form av fondandelar. Inget jag nyttjar men värt att känna till. Det är uppenbart att din bank får någon form av kickback från kortföretagen varje gång du handlar... se till att den hamnar hos dig är kort och gott uppmaningen.
 
En avslutande sak till yngre läsare vad gäller försäkringar: Sist jag kontrollerade så var Trygg Hansa helt överlägset när man får barn. Man ska teckna sådan försäkring före födsel och hålla i den därefter. Har i omgivningen en familj som slarvade med att teckna det och bittert ångrar det.
 
 

4 kommentarer:

  1. Har rest en del och jag kan bara hålla med dig. ICA Kortet slår alla andra. Sista resan sträckte sig över 6 veckor och lika många länder. I världsstäder som i håler långt in på landet. Använde endast Ica kortet.

    Avseende försäkringen på Trygg Hansa är det just sjukdomsdelen som gör den så bra. Jag skaffade den till mina barn och tog även den till mig och min fru. För olyckor var vi båda försäkrade upp över öronen men för just sjukdomar var det skralt. Är glad över det idag efter att min fru blev sjuk i en allvarlig sjukdom.

    SvaraRadera
  2. Testar Bank Norwegian MC just nu som verkar bra, ingen årsavgift, 1% bonus på allt, ingen avgift vid kontantuttag - om jag läst rätt. Sparkonto tillkopplat om man vill med alla garantier och 2,35 % ränta, fria uttag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var mycket intressant. Jag flyger inte Norwegian men har noterat att dom är enda alternativet om vi ska flyga med katt till Budapest. Nackdelen är dock att dom till skillnad från Ryan och Wizz inte flyger från metropolen Göteborg utan det är Köpenhamn som gäller.

      Men kanske man skaffa kortet även om man inte flyger? Att lyfta köp utanför ICA från 0.5 till 1% är ju mkt bra.

      Kanoninlägg och får du för dig att uppdatera erfarenheten så gör gärna det. Tål att upprepas att jag inte har något emot konstruktiva "trådkapningar" dvs att man diskuterar annat intressant än vad jag svamlar om för tillfället.

      Radera
  3. Tyvärr har Bank Norwegians kort en valutaväxlingspåslag på 2 procent som gör användandet utomlands betydligt dyrare än ICA kortet (och än många andra bankers kort).
    Jag kör ICA kortet utomlands och Bank Norwegian om jag betalar i SEK (pga av bonuspoäng man samlar).

    SvaraRadera