torsdag 5 december 2013

Antar jag är del av en short squeeze....

Men det är också så att trots att jag är 45% upp på mitt innehav på typ en vecka så blir jag allt mindre säljsugen ju mer jag läser.

Nåväl, bolaget jag äger heter Pacific Ethanol och har fyra etanolfabriker i västra USA vilket gör dom till helt dominerande där. I korta drag producerar man etanol från bl.a. majs till bensininblandning vilket i USA är lagstadgat till minst 10%.

Lite överraskande för mig var dock att myndighetskraven på inblandning inte är det som direkt driver användningen utan det är istället att etanol är billigare än bensin när saker som punktskatter är medräknat, dvs det är lönsamt för raffen att blanda även om man inte hade varit tvungen.

Flera här har säkert följt den industricykel som innehållit torka om missväxt i USA vad gäller majs vilket nu följts av rekordskörd och fallande priser. Påverkar ju bl.a. bolag som Rentech.

Vad man utöver det behöver veta är att USA har förbud på export av råolja men inte av produkt som bensin. Det gör att USA har billigare olja men världsmarknadspris på bensin.

Läget sen rekordskörden är därför en begynnande guldperiod för etanolproducenterna med råvaran kraftigt ner i pris och deras produkt etanol upp i pris i takt med starkt bensinpris.

Lägg till det att det inte direkt investerats i etanolfabriker senaste åren och ett inte helt otroligt scenario att vi under 2014 får lagstadgat ännu högre etanolinblandning så ser det intressant ut för branschen och flera stabilare bolag än Pacific har redan dragit rejält. Pacific är ett f.d konkursat företag med likviditetsbrist precis avklarat. Nu väntas istället rekordvinster så det svänger snabbt. Även efter kursuppgången pratas det om att dagens marginaler (crush spread) kan ge P/E 1.

För att anknyta till rubriken, 15.5 miljoner aktier ute och 2.5 miljoner shortade 15 nov. Då aktien stuckit 50% under hög omsättning på kort tid så lär det ha gjort mycket ont i någon. Det blir intressant när 1 dec siffran kommer.

Mkt aktuell presentation finns här

Ytterligare material här

Många med mig känner nog att något tar emot när det gäller etanol. Typ att det är subventionerat, energiineffektivt, eldar upp mat etc... finns säkert en hel del i det men spelreglerna är de som de är och om något så ligger det i närtid i korten att dessa gynnar etanol ännu mer.

Utan tvekan är bolaget lågt värderat i relation till peers baserat på produktionskapacitet och troligen vinstkapacitet. Utan tvekan beror det på att det finns en turbulent historik. Det är dock ett troligt turn around case där en instabil balansräkning bör se massivt annorlunda ut efter säg ett år av dagens marginaler om vi nu då ser det förstås...

2 kommentarer:

  1. Hej OB,

    Mina ekonomiredovisningkunskaper är inte lysande, skulle du vilja hjälpa mig räkna ut EV/EBIDTA för bolaget?

    Christian

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har väldigt begränsat med tid nu med uppkommande resa om 5 dagar men jag skulle vilja påpeka att historiken ger begränsad info i detta fallet då både utpriser och input priser kommer ha förändrats dramatiskt mellan kommande och senast redovisade kvartal.

      Radera